Na Antwerpen en Brussel is Brugge de derde Belgische stad die de titel 'Culturele Hoofdstad van Europa' mag dragen. Het feestjaar ging gisteravond officieel van start, de openingsactiviteiten vinden hun hoogtepunt in de zogenaamde 'O-dag', overmorgen zaterdag.
...

Na Antwerpen en Brussel is Brugge de derde Belgische stad die de titel 'Culturele Hoofdstad van Europa' mag dragen. Het feestjaar ging gisteravond officieel van start, de openingsactiviteiten vinden hun hoogtepunt in de zogenaamde 'O-dag', overmorgen zaterdag. Intendant Hugo De Greef, de voormalige directeur van het Brusselse Kaaitheater, liet zich bij de samenstelling van het programma leiden door een gedicht van Peter Verhelst. Concreter klinkt het uitgangspunt dat niet het nostalgische Brugge in 2002 centraal mocht staan, maar het beeld van een stad die een actieve rol wil spelen in de actuele cultuurproductie en -beleving. Zo zullen de komende maanden honderden hedendaagse kunstenaars uit binnen- én buitenland in Brugge neerstrijken om er zich voor kortere of langere tijd te nestelen. Dat Brugge 2002 niet van voorbijgaande aard zal zijn, wordt alvast verzekerd door een aantal architecturale ingrepen in de stad. Gisteravond werd het onder meer door zijn meerkost al omstreden Concertgebouw op 't Zand, een creatie van het architectenduo Paul Robbrecht en Hilde Daem, ingehuldigd. De Concertzaal biedt plaats aan 1200 toeschouwers en kan bogen op het grootste podium van het land. Morgen wordt de voetgangersbrug over de Coupure, een ontwerp van Jürg Conzett, opengesteld. Het paviljoen dat de Japanner Toyo Ito op de Burg bouwde, heeft dan weer een bewust tijdelijk karakter. Hoogtepunt van de openingsactiviteiten wordt de zogenaamde 'O-dag' ('Opendeurdag') die heel Brugge van zaterdagmiddag tot zaterdagnacht zal inpalmen. De vele activiteiten zijn met één en hetzelfde ticket toegankelijk, en bieden een prima introductie tot het geheel van het programma en tot de Brugse organisaties die samen met Brugge 2002 de handen in elkaar sloegen. Tot de tentoonstellingen die geopend worden, hoort onder meer 'Attachment +', een selectie hedendaagse kunst uit privé-collecties die wordt getoond op een bijzondere plek: de negentiende-eeuwse Hogeschool West-Vlaanderen. Nog opmerkelijker als locatie zijn de ondergrondse parkeergarages die het fotografieproject 'Brugge inside out' herbergen, een inkijk op het Brugse leven áchter de gevels. 'Impact, 1902 revisited' in het Arentshuis evoceert de historische tentoonstelling 'Les Primitifs Flamands à Bruges' die een eeuw geleden tot de grote herontdekking van de Vlaamse Primitieven leidde. Vanaf zaterdag is het mogelijk om onder de noemer 'Brugge op zijn kant' vier geleide wandelingen te maken die de bezoeker met andere ogen naar de voormalige Hanzestad doen kijken. Ook muziek is er te over op de O-dag met onder meer Tom Barman, het Prometheus Ensemble, het Blindman Kwartet, de Gilbert Isbin Group, Trio Viool en het huisorkest Flat Earth Society onder leiding van saxofonist en klarinettist Peter Vermeersch. Het theateraandeel is vooralsnog vrij bescheiden, met voorstellingen van onder anderen Pieter Embrechts en Inne Goris. De O-dag wordt besloten met Edo-vuurwerk, een Japans schouwspel. P. Anthonissen [{ssquf}]Informatie over Brugge 2002 is te vinden op www.brugge2002.be of op 070-22 33 02. Het culturele jaar duurt tot en met 17 november.