Met de 1-reeks maakt BMW 'volume', om het jargon van het autowereldje te gebruiken. Het model is er dus eentje dat goed verkoopt. Sinds 2004, toen de eerste generatie op de markt kwam, zijn er niet minder dan 2,5 miljoen van verkocht. En hoewel een ongeschreven wet zegt dat je beter niet morrelt aan een succesnummer, is de nieuwe generatie fundamenteel anders: ze kreeg voorwielaandrijving.

BMW is al eeuwen synoniem met achterwielaandrijving. Voor liefhebbers van het merk is dat niet onbelangrijk, want aan achterwielaandrijving hangt een parfum van sportiviteit en een dynamisch rijgevoel. Bovendien was achterwielaandrijving voor BMW ook een manier om zich met de 1-reeks in de compacte klasse te onderscheiden van de concurrentie. De Active Tourer, de X2 en nieuwe generatie van de X1 kwamen al met voorwielaandrijving, maar aangezien het ging om een monovolume en twee SUV's, werd dat door de vingers gezien. Voor de 1-reeks, een auto waarin je rijplezier wil ervaren, lag dat gevoeliger.

Dat wisten ze natuurlijk in de communicatie-afdeling van BMW. Bij de presentatie had het merk dan ook een zeer degelijke argumentatie klaar: BMW had geluisterd naar de klant, die in de eerste plaats meer binnenruimte wilde. Om die ruimte te creëren is er geen gemakkelijk manier dan te kiezen voor voorwielaandrijving. Dan kan de motor dwars in het vooronder zitten, zodat het motorcompartiment korter kan. De nieuwe BMW 1 biedt achterin dan ook meer beenruimte en een grotere kofferruimte.

Uiteraard is er meer aan de hand. De belangrijkste reden voor die switch naar de voorwielen is kostenbesparing: de 1-reeks staat, net als de Active Tourer, de X1 en de X2, op een platform dat voor het eerst werd gebruikt voor een model van het zustermerk Mini. Daar is natuurlijk niets verkeerd mee: de VW-groep werkt al eeuwen met gemeenschappelijke onderdelen voor verschillende modellen en merken.

BMW weet natuurlijk ook dat de grote meerderheid van de bestuurders nooit zal merken dat de 1-reeks nu aangedreven wordt met de voorwielen. Tenminste, als ze op de openbare weg binnen de krijtlijnen van het verkeersreglement blijven...

BMW 118D in cijfers

Motor

4-cilinder, turbodiesel, 1995 cc, 150 pk

Max. koppel: 350 Nm bij 2500-4000 t/m

Prestaties

Top: 218 km/u

0-100 km/u in 8,5 sec.

Normverbruik: 4,1 liter

Testverbruik: 5,6 liter

Emissie: 108 g CO2/km

Instapprijs

29.400 euro

+

Rijgedrag

-

Prijs particulier