Op drie jaar tijd de omzet opkrikken van 580 miljoen naar 1,8 miljard frank : puik werk van de Belg Frans Jacobs (42 j.) in Frankrijk. Jacobs is, zoals zijn naamkaartje aangeeft, directeur-gérant van het Franse filiaal van de Nederlandse groep Bakker, specialist in het verhandelen van de meest uiteenlopende soorten van bloembollen en aanverwante produkten (zoals planten). Bakker, met standplaats in Hillegom (Amsterdam), is een begrip in het milieu. Ene Piet Bakker startte de zaak in 1945. Zijn twee zonen gaven nadien vorm aan de Europese expansie, onder meer via de verspreiding...

Op drie jaar tijd de omzet opkrikken van 580 miljoen naar 1,8 miljard frank : puik werk van de Belg Frans Jacobs (42 j.) in Frankrijk. Jacobs is, zoals zijn naamkaartje aangeeft, directeur-gérant van het Franse filiaal van de Nederlandse groep Bakker, specialist in het verhandelen van de meest uiteenlopende soorten van bloembollen en aanverwante produkten (zoals planten). Bakker, met standplaats in Hillegom (Amsterdam), is een begrip in het milieu. Ene Piet Bakker startte de zaak in 1945. Zijn twee zonen gaven nadien vorm aan de Europese expansie, onder meer via de verspreiding van miljoenen catalogi. Frans Jacobs leidt vanuit Roubaix één van de 13 Europese Bakker-dochters. Bakker France was tot vóór de komst van Jacobs wel niet het lelijke eendje maar kon toch bezwaarlijk een sukses genoemd worden. Zegt Frans Jacobs : "Dat had naar mijn gevoel alles te maken met de aanpak van de markt : die was gewoon te weinig Frans. We pasten daarom vooral onze promotionele akties en catalogi aan : iets speelser, wat meer kleur, luchtige teksten, kortom een gedreven marketingbenadering. "De catalogi van Bakker France ploffen nu elk jaar bij tien miljoen Fransen in de bus. Frans Jacobs bouwde het adressenbestand professioneel maar ook eigenhandig uit. Wie in Frankrijk een tuin heeft, krijgt de van origine Nederlandse brochures zonder fout thuis bezorgd. Frans Jacobs verheelt het niet dat zowat een derde van de omzet (nu : 1,8 miljard frank) ofte 600 miljoen frank bestemd is voor het publiciteitsbudget. In een "postorderland" als Frankrijk is dit bepaald geen weggegooid geld. Roubaix, waar in het hoogseizoen ruim 140 mensen administratief en commercieel aan de slag zijn, is de draaischrijf voor heel Frankrijk. "Commerciële vertegenwoordigers die de baan op gaan, hebben we niet, " vertelt Jacobs. "Zeg maar dat de postbodes onze vertegenwoordigers zijn. In Roubaix komen op jaarbasisis 2,5 miljoen poststukken binnen. "Frans Jacobs kwam in 1989 voor Bakker France werken. De eerste jaren stonden in het teken van de konsolidatie van de marktpositie. In 1993 volgde de "grote sprong voorwaarts". De overname, in 1993, van de helft van de aandelen in konkurrent Willemse, was ook debet aan de spectaculaire progressie. Frans Jacobs, accountant van vorming, was tussen 1975 en 1989 aan de slag voor de Nederlandse Vendex-groep. Tussen 1985 en 1989 mocht hij, eveneens in Roubaix, opdraven als krisismanager voor het Franse postorderfiliaal van Vendex. Toen die operatie slaagde, kwam Bakker hem vinden.Frans Jacobs is gehuwd en vader van twee zonen, Wouter en Kristof. Hij is afkomstig uit de Noorderkempen (Hoogstraten) maar sinds tien jaar woonachtig in het Kortrijkse. Zijn hobby's zijn voetbal en tennis en hij heeft een passie voor businessliteratuur. Blijkbaar haalde hij daar veel inspiratie uit.FRANS JACOBS (BAKKER FRANCE) Betere marketing was sleutel van bloembollensukses in postorderland Frankrijk.