De tijden zijn veranderd voor Conny Vandendriessche. Toen ze in 1995 met Philip Cracco het uitzendbedrijf Accent wilde oprichten, had ze 20.000 euro nodig. Haar vader wilde dat geld niet geven. Maar Vandendriessche zette door. Volgend jaar doet ze wellicht haar minderheidsbelang in de hr-groep van de hand, wanneer House of HR, het moederbedrijf boven Accent, wordt verkocht. Dat belang wordt op minstens 400 miljoen euro geschat. De rest van de aandelen is in handen van het Franse durfkapitaalfonds Naxicap (65%). Met de verkoop zou Vandendriessche een van de rijkste zakenvrouwen van België worden.
...

De tijden zijn veranderd voor Conny Vandendriessche. Toen ze in 1995 met Philip Cracco het uitzendbedrijf Accent wilde oprichten, had ze 20.000 euro nodig. Haar vader wilde dat geld niet geven. Maar Vandendriessche zette door. Volgend jaar doet ze wellicht haar minderheidsbelang in de hr-groep van de hand, wanneer House of HR, het moederbedrijf boven Accent, wordt verkocht. Dat belang wordt op minstens 400 miljoen euro geschat. De rest van de aandelen is in handen van het Franse durfkapitaalfonds Naxicap (65%). Met de verkoop zou Vandendriessche een van de rijkste zakenvrouwen van België worden. En dat voor iemand met een diploma verpleegster en toerisme, die begon te werken als receptioniste op een camping in Nieuwpoort. Daarna ging ze in de uitzendsector aan de slag bij Adia, het latere Adecco. Daar ontstond het idee om samen met haar collega Philip Cracco een eigen uitzendbedrijf op te richten. Haar vader, nochtans zelf een kleine ondernemer, dacht dat ze in haar ongeluk zou lopen. "Ik moest maar een rijke vent zoeken", zei Vandendriessche daarover later. "Of een pralinewinkel beginnen, dat kon ook." Uiteindelijk vond ze het geld bij een aantal privé-investeerders. Accent groeide snel uit tot een succes. De omzet steeg van 5 miljoen euro in 1996 tot 230 miljoen in 2012. Cracco en Vandendriessche maakten van Accent een bling-blinguitzendbedrijf met jonge knappe consulentes die na sterke prestaties met dure cadeaus werden beloond. Op bedrijfsfeesten heerste een opzwepende sfeer. Maar ook: 80 procent van de kandidaten die Accent plaatste, werd vast aangeworven. Cracco en Vandendriessche vulden elkaar altijd goed aan, zei Vandendriessche in een interview: "Philip zocht risico's op. Hij was het gaspedaal, ik de rem. Door die samenwerking ben ik gaandeweg minder risicoavers geworden." In 2006 stapte Gimv in het kapitaal. In 2012 werd dat belang van 33 procent verkocht en trad het Franse investeringsfonds Naxicap in. In 2014 verkocht Cracco zijn aandeel en werd Naxicap voor 65 procent eigenaar. Volgens Cracco wilde Conny Vandendriessche CEO worden, terwijl hij die functie niet wilde afstaan. Cracco heeft ondertussen met Jobfixers een ander uitzendbedrijf opgericht. "Ik heb vaak gedacht dat het met Accent bergaf zou gaan als de twee gezichten niet meer aan het roer stonden. Maar ik heb mij vergist", zegt een kenner van de uitzendsector. Sinds 2012 groeide de omzet van Accent, dat zich ombouwde tot de brede hr-dienstenverlener House of HR, naar 1,5 miljard euro. De brutobedrijfswinst bedroeg vorig jaar 158 miljoen euro. Met een ebitda-marge van 10 procent doet House of HR het een stuk beter dan grootgrutters als Adecco (5%). Dat komt door de keuze voor hogere en moeilijker te vinden profielen. House of HR heeft de voorbije drie jaar negen overnames gedaan, onder meer in Nederland en Duitsland. Sinds ze in 2014 afstand heeft gedaan van haar operationele functies, zocht Vandendriessche andere domeinen op. Ze stampte Stella P uit de grond. Dat bedrijf zoekt externe bestuurders en stoomt hen klaar om kmo's te adviseren. Stella P heeft al 200 mandaten ingevuld, bijna de helft bij Vlaamse familiebedrijven. Als er drie kandidaten worden voorgesteld, is er steevast één vrouw bij. "Dan kiezen ze meestal voor de vrouw, ook al zijn er geen quota in de raad van bestuur van kmo's", zegt Vandendriessche, "Het is een manier om de diversiteit in bestuursraden te verhogen. Al moet ik zeggen dat ik nooit een glazen plafond heb ervaren." In dezelfde lijn richtte Vandendriessche met Eline Talboom en Muriel Uytterhaegen, twee voormalige investeringsmanagers van Gimv, het investeringsfonds We are Jane op. Vandendriessche: "De wereld van durfkapitaalinvesteerders bestaat voor 94 procent uit mannen. Met We are Jane willen we investeren in scale-ups met vrouwen aan het hoofd of als grootaandeelhouder. Ik zie een groot potentieel, want het gaat in een straal van 300 kilometer over duizenden bedrijven." We are Jane ging in juni van start en heeft al 10 miljoen euro opgehaald. Tegen eind dit jaar moet dat 50 miljoen zijn.