Met United Signmakers (US) bestrijken Scaldis, Logos uit Oostende, LeoSign uit Kapellen, Publi Joni uit Lommel, Pli Design uit Grez-Doiceau en Crea Pub uit Frameries het volledige gamma beletteringen. Grote en kleine formaten, op vinyl, pvc, katoen, gevels, wagenparken, stands, u zegt het maar.
...

Met United Signmakers (US) bestrijken Scaldis, Logos uit Oostende, LeoSign uit Kapellen, Publi Joni uit Lommel, Pli Design uit Grez-Doiceau en Crea Pub uit Frameries het volledige gamma beletteringen. Grote en kleine formaten, op vinyl, pvc, katoen, gevels, wagenparken, stands, u zegt het maar. De initiatiefnemers willen United Signmakers als kwaliteitslabel op de markt positioneren, maar van kwaliteitscontroles op het werk van anderen is geen sprake. "Wij willen geen sectororganisatie zijn," stipt Johny Broeders van Publi Joni aan. "Maar de leden van US zelf moeten wel kwaliteit leveren. Op termijn streven we naar een Iso-certificaat. We willen ook de VDAB aanspreken om opleidingen te geven. Beletteren is een vak." De zes streven naar een uitbreiding van de club, om op die manier de landelijke dekking nog te verbeteren. Broeders: "Eigenlijk belde Scaldis me met de vraag om samen een stand te bouwen op het Autosalon. Via een leverancier kwamen we in contact met de andere bedrijven, en nu klikt het zo goed dat we ermee willen doorgaan." De zes bedrijven hebben allemaal minstens twee mensen in dienst en draaien een omzet van minimaal 250.000 euro. Het gros van de zowat duizend beletteringsbedrijven in België bestaat uit éénmanszaken. "Voor veel KMO's is reclame iets duurs waar ze niet veel aan hebben," zegt Leo De Bie (LeoSign). "Voor een frituur op de hoek moeten die letters zo weinig mogelijk kosten. Wij bieden uitstraling, een logo, een huisstijl. Dat is duurder dan zomaar wat letters, maar je creëert meer visibiliteit." Via US mikken de zes ook op grotere klanten. "Ik zit in Lommel. Wanneer een klant mij vraagt om een kraan in Gent te beletteren, dan doet Scaldis dat voor mij," aldus Broeders. "Ik strijk daar een commissie voor op, én de klant betaalt minder dan wanneer ik er zelf naartoe moet rijden."Van een fusie is voorlopig nog geen sprake. Toch is het een eerste stap naar consolidatie in de sector. Haeck: "Een van mijn klanten is een doe-het-zelfketen. Ik blijf het aanspreekpunt, maar via United Signmakers gaan we nu alle vestigingen van die keten op dezelfde manier bedienen. Mocht ik dat alleen doen, dan kun je een paar weken lang geen andere opdrachten aanvaarden."L.H. [{ssquf}]US is geen fusie, maar een eerste stap naar consolidatie in de sector.