De 5,7 miljard euro die Nokia biedt voor digitalekaartenfabrikant Navteq ontwricht het bod van TomTom op het Gentse Tele Atlas. Nokia biedt 11,5 keer de verwachte jaaromzet van marktleider Navteq, TomTom 'maar' 6,6 keer de omzet van Tele Atlas, de nummer twee. Beleggers waardeerden Tele Atlas maandag alvast ruim 10 % hoger dan de biedprijs van TomTom. Tele Atlas noch TomTom had commentaar.
...

De 5,7 miljard euro die Nokia biedt voor digitalekaartenfabrikant Navteq ontwricht het bod van TomTom op het Gentse Tele Atlas. Nokia biedt 11,5 keer de verwachte jaaromzet van marktleider Navteq, TomTom 'maar' 6,6 keer de omzet van Tele Atlas, de nummer twee. Beleggers waardeerden Tele Atlas maandag alvast ruim 10 % hoger dan de biedprijs van TomTom. Tele Atlas noch TomTom had commentaar. Maar er is niet enkel de prijs, zegt gedelegeerd bestuurder Paul Notteboom van gps-bouwer Mio Technology Europe, die vanuit Brussegem nauw samenwerkt met Tele Atlas. "Het verhaal TomTom-Tele Atlas is nu wat klein geworden door het Nokiabod op Navteq. De move naar een massaal aanbod van gsm's met navigatie is nu ingezet door een fabrikant met heel goede relaties met de operatoren. Dat was één van de missing links." Voor Notteboom is de Nokiadeal met Navteq het signaal om de eigen productstrategie te herdenken. "Binnen Mitac ( nvdr - de Taiwanese moedervennootschap achter Mio) moeten we onze geesten herprogrammeren," vindt hij. "De deals van Nokia en TomTom betekenen vooral dat kleinere partijen - dat begint al vanaf nummer drie - in hun sector moeilijker toegang zullen krijgen tot de markt en tot goede samenwerkingsverbanden," denkt chief executive officer Walter Mastelinck van de Ieperse boordcomputerfabrikant Transics. Ondanks de dure overnames verwacht Mastelinck geen verhoging van de prijzen voor kaartgegevens. "Dat blijft een prijsgevoelige, competitieve sector." Transics sloot in september trouwens een verregaande samenwerkingsovereenkomst met Tele Atlas, die de prijzen voor drie jaar vastlegt. Notteboom van zijn kant verwacht eerder een prijsdaling dan een -stijging. "Licenties tegen goedkope prijzen, maar met heel grote volumes," voorziet hij aan de telefoon vanuit Parijs. "De investering zal moeten worden terugverdiend in nieuwe markten." Opmerkelijk genoeg verwacht Felix Oberdorfer, het researchhoofd bij Fortis dat Tele Atlas al jaren volgt, geen tegenbod op de Gentse kaartenproducent. "Hun wederzijdse belang maakt de Tele Atlas-TomTomkoppeling de meest waarschijnlijke uitkomst," vertelt zijn BlackBerry. TomTom kan een tegenbod counteren, dat schrikt af, oordeelt hij. Notteboom is daar niet zo zeker van. Garmin, de wereldwijde marktleider in navigatietoestellen, is een mogelijke overnemer. "Maar misschien raken nu ook andere spelers geïnteresseerd. Google heeft de slagkracht om TomTom en Tele Atlas samen over te nemen," oppert Notteboom. B.L.