Sinds juli 2005 bereidt de 43-jarige Peter De Caluwe zich voor op zijn nieuwe baan. Hij heeft maar liefst twee jaar de tijd gekregen om zich voor te bereiden, om te repeteren zeg maar. Op 1 juli 2007 wordt hij officieel de opvolger van Bernard Foccroulle, die na vijftien jaar dienst de Muntschouwburg verlaat voor Aix-en-Provence.
...

Sinds juli 2005 bereidt de 43-jarige Peter De Caluwe zich voor op zijn nieuwe baan. Hij heeft maar liefst twee jaar de tijd gekregen om zich voor te bereiden, om te repeteren zeg maar. Op 1 juli 2007 wordt hij officieel de opvolger van Bernard Foccroulle, die na vijftien jaar dienst de Muntschouwburg verlaat voor Aix-en-Provence. "Ik had liever nóg een jaar repetitietijd gehad," klinkt het wat verrassend bij De Caluwe. "Het is inderdaad een rare situatie dat mensen in onze sector lang van tevoren worden benoemd. Als je directeur bij Colruyt wordt, ga je gewoon door met de verkoop van dezelfde dingen. Het assortiment verandert gradueel. Maar artiesten plan je op de lange termijn. Voor mij is het heel belangrijk dat ik met artiesten een engagement kan aangaan op de lange termijn."Foccroulle mag dan nog de huidige intendant zijn, Peter De Caluwe heeft na zijn eerste repetitiejaar flink wat sporen nagelaten. "Er wordt verandering verwacht van een nieuwe directeur. Er komt een nieuw gezicht. Dus die heeft een andere mening." Misschien de meest opvallende wijziging voor de buitenwereld was het stopzetten van de vaste samenwerking met het dansgezelschap Rosas. Vanaf 2008 is de compagnie van Anne Teresa De Keersmaeker niet langer vastverbonden aan de Muntschouwburg. "Nee, het is geen kwestie van geld," wuift de nieuwe intendant de vraag weg (in de begroting van 2006 is een bedrag van 1,151 miljoen euro voorzien voor Rosas). "Elke artiest moet zich na een lange periode in vraag stellen. Ik hoop dat ik mezelf ook na een periode van twaalf jaar in vraag ga stellen," verantwoordt De Caluwe zijn beslissing. Zelf heeft hij een contract voor zes jaar getekend bij de Muntschouwburg. Nog zo'n belangrijke ingreep was een herschikking van het directiecomité. Het wordt uitgebreid tot zeven mensen. "Ik streef naar een heel platte communicatie. Ik wil alle onderdelen van het bedrijf vertegenwoordigd zien binnen het directiecomité." Die herschikking leidde tot het vertrek van artistiek beheerder Valerio Tura. De Caluwe ziet zijn functie als intendant in de eerste plaats als artistiek directeur. Maar een intendant van een federale culturele instelling als de Muntschouwburg moet uiteraard ook politiek werk verrichten. "Aan die politieke contacten begin ik nu pas. Zorgen voor extra fondsen, investeren in mijn netwerk. Ik ben er klaar voor," zegt een wel erg optimistische De Caluwe. Ligt België politiek niet moeilijker dan Nederland, waar hij sinds 1990 voor de Nederlandse Opera aan de slag was? "Ik weet het niet. In België is door de ondoorzichtige structuren meer mogelijk. Nederlanders zijn veel directer. Een nee is een nee. In België is een nee een nee, maar..."PETER DE CALUWE (MUNTSCHOUWBURG) IS/WORDT: intendant van de Muntschouwberg VRIJE TIJD: luisteren naar lievelingsopera La Forza del Destino (Verdi) W.R.