Nissan Primera

Met zijn technische nieuwigheden, waaronder een gloednieuwe motor en nieuwe versnellingsbakken, is de hertekende Primera een auto uit de middenklasse met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Het Primera-gamma heeft een geslaagde facelift achter de rug. De Primera 2000 oogt dynamischer dan de voorganger. Vooraan zorgen vooral de V-vormige motorkap en het verchroomde radiatorrooster voor de nieuwe look. Ook de lichtblokken die met Xenongaslampen kunnen worden uitgerust, voorzien de auto van een persoonlijk cachet. Achteraan oogt de nieuwe Primera eleganter en origineler dankzij de geïntegreerde spoiler en de achterlichten met rode en zwarte lenzen.

De nieuwe Primera is verkrijgbaar in drie koetswerkvarianten (sedan, hatchback en break) en vier uitrustingsniveaus: ‘Comfort’, ‘Luxe’, ‘Elegance’ en ‘Sport’.

Ook het interieur is gemoderniseerd, met een opwaardering van de standaarduitrusting. Standaard zijn: airconditioning, frontale airbags (zij-airbags in optie), ABS en het ‘Nissan Brake Assist’, een systeem dat ervoor zorgt dat de wagen bij een noodstop steeds bestuurbaar blijft en tegelijk maximaal afremt. Ook een antidiefstaluitrusting, ontworpen en uitgetest in samenwerking met autodieven in Britse gevangenissen, behoort tot de standaarduitrusting.

De zetels werden hertekend voor meer zitcomfort en meer beenruimte voor de achterste passagiers. Isofix-verankeringen laten toe tot twee kinderzitjes te monteren op de verstevigde achterzetels.

Er is veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Zelfs wanneer de motor opgejaagd wordt, blijft het in het interieur bijzonder stil, wat het comfort van de nieuwkomer fel opwaardeert.

Er is keuze uit vier motoren, een 1,6-(100 pk), 1,8-(114 pk) en 2,0-liter (140 pk) benzine en een 2,0-liter turbodiesel (90 pk). Er zijn drie transmissies verkrijgbaar. Wereldprimeur in het segment is dat de 2-literversie verkrijgbaar is met twee verschillende traploze CVT-automaten. De ene beschikt over de klassieke configuratie (P, R, N, D en L). De andere, de nieuwe Hypertronic CVT M6 heeft links van het traditionele schakelpatroon nog een tweede schakelrooster met plus- en minsymbolen die staan voor het manueel op- en terugschakelen. De mogelijkheid van manuele bediening van een CVT-automaat (Continuous Variable Transmission) is een wereldprimeur. Aldus is deze versie niet enkel de eerste CVT-auto ter wereld in het D-segment, maar ook de enige 2-liter die verkrijgbaar is met een CVT. Beide CVT-transmissies (gebaseerd op de CVT-transmissie die ooit door DAF werd uitgevonden) zijn bijzonder comfortabel in het stads- en fileverkeer. Op de snelweg is het wel even wennen aan het ‘bedrijfslawaai’ van deze automaten.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content