De Nissan Micra heeft, sedert zijn eerste lancering in 1992, een bijna foutloos parcours achter de rug. Het wordt gekenmerkt door drie uitschieters: enkele maanden na de commercialisering werd de Micra in Europa verkozen tot "Auto van het Jaar"; de Micra is goed voor bijna 25% van de verkoop van Nissan in Europa en er werden al meer dan 1.600.000 Micra's verkocht.
...

De Nissan Micra heeft, sedert zijn eerste lancering in 1992, een bijna foutloos parcours achter de rug. Het wordt gekenmerkt door drie uitschieters: enkele maanden na de commercialisering werd de Micra in Europa verkozen tot "Auto van het Jaar"; de Micra is goed voor bijna 25% van de verkoop van Nissan in Europa en er werden al meer dan 1.600.000 Micra's verkocht. Door een dieselmotor toe te voegen aan het nieuwe Micra-gamma, speelt Nissan in op de huidige markttendens in Europa. Er is immers steeds meer vraag naar "kleine" diesels. Marktonderzoek heeft uitgewezen dat dieselmotoren in veel Europese landen bijzonder in de smaak vallen bij een jong koperspubliek. Deze jonge bestuurders willen een betrouwbare auto die veel waar voor zijn geld biedt, goedkoop is in gebruik, maar tegelijk ook veel rijgenot verschaft. De nieuwe Micra beantwoordt aan deze eisen. De nieuwe dieselversie verbruikt gemiddeld slechts 5 liter per 100 kilometer, wat nog beter is dan het verbruik van de instapversie in het Micra-gamma, met de 1.0 liter motor (benzinemotor met 998 cc cilinderinhoud; 54 Din pk; 319.900 frank, BTW in) die gemiddeld 6 liter per 100 kilometer verbruikt. De nieuwe Micra Diesel is speciaal voor en in Europa ontwikkeld door het Nissan European Technology Center in het Britse Cranfield. In totaal zijn er vier versies van de nieuwe Micra beschikbaar met een dieselmotor. De krachtbron heeft een cilinderinhoud van 1527 cc, een maximum vermogen van 58 Din pk bij 5000 toeren en een maximum koppel van 95 Nm bij 2250 toeren. In het stadsverkeer verbruikt de Micra diesel gemiddeld 6,4 liter per 100 kilometer. Hij haalt een topsnelheid van 146 km/u.Het instapmodel van de driedeurs L kost 393.000 frank, de topversie - de vijfdeurs GX - heeft een prijskaartje van 438.000 frank, telkens BTW inbegrepen.De nieuwe Micra diesel wordt aangeboden met twee koetswerktypes (3- en 5-deurs) en twee afwerkingsniveaus, L en GX. De L is al bijzonder goed uitgerust en comfortabel. Stuurbekrachtiging, bestuurdersairbag en een in de hoogte verstelbaar stuur zijn standaard. De GX Diesel is daarbij standaard uitgerust met centrale vergrendeling, hoofdsteunen achteraan, getinte ruiten en bumpers in koetswerkkleur. De Micra Diesel wordt geleverd met het Nissan antidiefstalsysteem NATS IV. Het omvat een gecodeerde sleutel die de startbeveiliging activeert en desactiveert wanneer de contactsleutel wordt ingebracht respectievelijk uitgetrokken. Dankzij het codesysteem in de contactsleutel is de Micra Diesel dan ook kraakvrij.