R enault en Nissan hebben een tijd geleden de handen in elkaar geslagen. Bij Nissan, dat wordt geleid door ex-Renault-topman Carlos Ghosn, weerspiegelt zich die alliantie in een ommezwaai van het koetswerk- en interieurdesign. De radicale vernieuwing bleek eerder dit jaar bij de lancering van de nieuwe Primera. Ook de Micra 2003 bevestigt de innovatieve designtrend.
...

R enault en Nissan hebben een tijd geleden de handen in elkaar geslagen. Bij Nissan, dat wordt geleid door ex-Renault-topman Carlos Ghosn, weerspiegelt zich die alliantie in een ommezwaai van het koetswerk- en interieurdesign. De radicale vernieuwing bleek eerder dit jaar bij de lancering van de nieuwe Primera. Ook de Micra 2003 bevestigt de innovatieve designtrend. Met de metamorfose wil het Japanse merk opnieuw een doorbraak forceren op de Europese markt. Om in zijn opzet te slagen moet Nissan beschikken over een gamma degelijke kleine wagens, zoals de nieuwe Micra. Europees succes wordt geen makkelijke opdracht, want een vergelijking met de oude Micra (1993) ligt voor de hand, en daarvan werden er bijna 1,5 miljoen exemplaren verkocht.Volgende maand staat de opvallende Micra 2003 in de showrooms. De officiële lancering vindt plaats in januari 2003. De auto wordt aangeboden in 32 verschillende versies. Er kan worden gekozen tussen drie- of vijfdeurs, vier afwerkingsniveaus: Visia, Visia Plus, Acenta en Tekna, drie benzinemotoren (65, 78 en 88 pk) en twee moderne diesels (60 en 82 pk). De 82 pk dieselmotor is alleen verkrijgbaar in de Micra Tekna met handgeschakelde vijfbak. De Micra is een stadsmus die ook op de autosnelweg zijn mannetje staat. Een soepel schakelende manuele vijfversnellingsbak zorgt voor de overbrenging. De 1.2 benzinemotor van 78 pk kan in de versies Visia Plus en Acenta worden gekoppeld aan een viertrapsautomaat. Het prijskaartje bedraagt 12.400 euro voor de driedeurs Visia Plus. De vijfdeursversie met automaat is verkrijgbaar vanaf 12.800 euro. Een Micra cabrio, op het autosalon van Parijs nog als concept car voorgesteld, wordt hoogstwaarschijnlijk in 2003 gecommercialiseerd.Het instapmodel van de Micra 2003 is goed uitgerust, zowel wat veiligheid als wat comfort betreft. Op de basisversie Visia (vanaf 9990 euro) zitten ABS, twee frontale airbags, centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten vooraan en Follow me home-koplampen - lichten die langzaam doven na het uitstappen. Vanaf Acenta is de auto uitgerust met airco. Behalve door zijn soepele rijgedrag valt de Micra 2003 ook op door de afmetingen van koetswerk en interieur. De nieuwkomer is drie centimeter korter dan zijn voorganger, maar heeft een wielbasis die zeven centimeter breder is. Die verbreding zorgt voor een betere wegligging en een optimaal zitcomfort achterin. De grotere koetswerkhoogte (+11 cm) geeft de passagier een gevoel van ruimte en het uitgestrekte glasoppervlak garandeert een panoramisch uitzicht.De Micra 2003 valt op door zijn sympathieke snoet, die wordt bepaald door de hoog gemonteerde ovale koplampen met een uitstulping aan de bovenkant. In het interieur overheersen ergonomie en praktische inrichting. Door het gebruik van kwaliteitsmaterialen straalt het interieur comfort en een zekere gezelligheid uit.Patrick op de Beeck