De klantentevredenheid bleef behoorlijk hoog, maar de verkoop stagneerde. Zozeer zelfs, dat vraagtekens rezen boven de toekomst van Nissan, dat decennialang nummer twee in Japan was. De constructeur trok dus op zoek naar een partner en vond die bij Renault. De Fransen stuurden meteen topman Carlos Ghosn, die het klappen van de zweep onder andere had geleerd bij bandenfabrikant Michelin. Knappe analist, psychologisch in zijn aanpak en talentrijk manager. Hij stuu...

De klantentevredenheid bleef behoorlijk hoog, maar de verkoop stagneerde. Zozeer zelfs, dat vraagtekens rezen boven de toekomst van Nissan, dat decennialang nummer twee in Japan was. De constructeur trok dus op zoek naar een partner en vond die bij Renault. De Fransen stuurden meteen topman Carlos Ghosn, die het klappen van de zweep onder andere had geleerd bij bandenfabrikant Michelin. Knappe analist, psychologisch in zijn aanpak en talentrijk manager. Hij stuurde de Japanse traditie bij tot die perfect paste in de toekomstvisie van de groep. Zijn motto: de Renaissance. Sindsdien vaart Nissan een nieuwe koers: het productgamma vereenvoudigen, het image verzorgen en Nissan opnieuw een scherpe identiteit bezorgen. Daarom wilde Ghosn een model dat tot de verbeelding kon spreken. Lang moest hij niet zoeken, hij herinnerde zich nog de Nissan 300, een coupé waarvan de productie werd stopgezet wegens tegenvallende verkoop. Het model was precies wat Ghosn wilde: een auto die alom bewonderende blikken oogst. Dat is de wordingsgeschiedenis van de 350Z. De coupé neemt het concept van zijn voorganger over, maar dan getransponeerd naar deze tijd: representatief voor het genre, een beetje zoals de Audi TT. Zelfde slanke lijn, zelfde cockpit met weinig glas, wat dan weer de zichtbaarheid drukt. Hoort er nu eenmaal bij. Alle ingrediënten die nodig zijn om sportief rijden en comfort te combineren, vinden we terug. Zoals de zinderende motor, een 3,5 liter in V (de Amerikanen zijn nu eenmaal de belangrijkste doelgroep) die heel soepel draait. Het onderstel getuigt van grote torsiestijfheid en de meerarmige ophanging houdt het beheersbaar. Amper 5,9 seconden heeft de 350Z nodig om naar 100 kilometer per uur te suizen. De schijfremmen, zowel voor- als achteraan geventileerd met remkrachtverdeling, kunnen al dat geweld goed in toom houden. In het betere bochtenwerk laat de 350Z zich gedwee insturen. Kortom, de Nissan 350Z speelt mee met de topmodellen van de concurrentie. Het motorgeluid in het interieur is goed gedoseerd. Je hoort de mechaniek aan het werk, vooral als je speelt met de versnellingsbak (met zes gangen, wat op autowegen gunstig is voor het verbruik). Het oogt perfect, temeer omdat Nissan zichzelf blijkbaar een marge heeft gegund voor de toekomst. De 350Z krijgt later nog een automatische versnellingsbak met sequentiële sturing, automatische lichten en wissers. Allemaal systemen die het de bestuurder makkelijker moeten maken en stilaan standaard worden in deze klasse. Toch biedt de Japanse coupé een interessante verhouding prijs/rijplezier. De 350Z is inderdaad niet alleen goed voor het image van Nissan, het is ook nog een leuke sportwagen. Christophe