NIEUWJAARSBELOFTEs: DE OORLOG AL VERLOREN?

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

Het nieuwe jaar is nog maar enkele dagen oud. Hoe zit het met je goede voornemens?

Nog altijd flink aan het diëten?

Of weet je nu al dat er niet veel in huis zal komen van al die beloftes? Misschien is het nu al tijd om even te bezinnen en kritisch terug te blikken op al die superoptimistische engagementen.

Je bent een professionele manager. Je bent niet zoals die sportlui die beweren dat ze de problemen match na match aanpakken, of zoals die politici die de problemen enkel aanpakken als ze zich effectief voordoen. Neen, je bent strategisch bezig. Dag in, dag uit, behalve met je voornemens voor het nieuwe jaar. We zullen daarom jouw goede voornemens eens toetsen aan de vijf basiskenmerken van een goede strategie.

1. Proactief. Een goede strategie is proactief: je blijft niet bij de pakken zitten, je probeert te weten te komen wat er op je afkomt en je zult tijdig op die toekomst anticiperen. Heb je nu al ingeschat waar de kritische momenten zullen liggen? Heb je nu al die ‘gevaarlijke’ uitnodigingen afgeslagen, omdat je toch weet dat je weer net te veel zult drinken en zult blijven hangen? Je neemt nog steeds geen back-ups? Dat komt omdat je onder tijdsdruk nog snel aan iets nieuws begint. Neem onder tijdsdruk dus beter wat back-ups. Haast je als je de tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

2. Niet alleen. Een goede strategie doet je beseffen dat je niet alleen op het veld staat. Er zijn medespelers, tegenstanders, onverschilligen. Je mag niet onderschatten dat als je iets gaat doen, de anderen daarop zullen reageren. The empire strikes back! Probeer het dus niet alleen te doen. Je gelooft in teamwork, anders was je geen manager. Pas alle principes van teamwork nu maar toe op jezelf. Weg dat roeiapparaat en die fiets op rollen. Word lid van een sportclub. Liefst eentje waar de andere leden je de zondagochtend uit bed halen. Misschien is lid worden van een peperdure golfclub nog het beste dat je kunt doen. Je gaat toch al dat mooie geld niet zomaar verkwanselen? Bovendien heb je nu al geanticipeerd op wie jou zal steunen en wie jou zal saboteren ( ach, eentje kan geen kwaad…). Je vermijdt de saboteurs als de pest en koopt nu al kleine cadeautjes voor de sympathisanten van de nieuwe jou.

3. Sterkten en zwakten. Een ‘goede’ strategie maakt gebruik van de eigen sterkten, dekt de eigen zwakten in, en buit de zwakten van de anderen uit.

Wat zijn je sterkten? Laten we een voorbeeld nemen. Je sterkte is de computer. Alles zit in databases. Dan moet je uiteraard ook de (kleine) succesjes van je nieuwe levensstijl in de computer stoppen. Je zult dan misschien meer plezier beleven aan de grafiekjes dan aan het resultaat zelf. Je sterkte is misschien je competitieve ingesteldheid. Dan wed je gewoon met je collega’s voor een grote inzet dat je het licht in je bureau het meeste aantal dagen het eerst uit zal zijn. Wat zijn je zwakten? Die zou je toch al stilaan moeten kennen na al die jaren… Hoe ga je die indekken? Waarschijnlijk is je zwakte dat je niet neen kan zeggen. Geef dus jezelf punten telkens je neen zegt. Een punt voor de eerste keer op een dag, twee voor de tweede keer. Zet voor jezelf ambitieuze doelstellingen qua punten. Want ambitieuze doelstellingen is iets voor jou.

Hoe kan je de zwakten van anderen aanwenden? Waarschijnlijk kunnen ook zij niet neen zeggen. Vraag dus je secretaresse of ze je geen soepje wil meebrengen in plaats van zo’n sandwich met krabsla, vraag aan je collega’s of ze het zien zitten dat je de vergadering die om vier uur begint reeds om zes uur verlaat (want je moet gaan fitnessen). Wedden dat ze niet neen durven zeggen?

4. Geen nodeloze vijanden. Een ‘goede’ strategie maakt geen nodeloze vijanden. Immers, de tegenstrevers van vandaag hebben we misschien morgen nodig als bondgenoot. Je eet graag lekker in je lievelingsrestaurant? Je gaat er dus eens buiten de uren naartoe en vraagt hun hulp. De volgende keer eet je lekker én gezond.

5. Terreinkennis. Een ‘goede’ strategie vertrekt van degelijke terreinkennis. Wat is het terrein waarop je de veldslagen van de verandering gaat voeren? Het restaurant, de bar, de vriendenbijeenkomst, de vergaderzaal, het computerscherm? Bestudeer dat terrein grondig. Leg een dagboek aan, waarin je minutieus zet na zet analyseert wat dat terrein als voor- en nadelen heeft. Hoe reageer je als iemand zegt: “Nog een broodje voor iemand?” Hoe reageer je als iemand zegt: “Dit is een dringend probleem?” Denk je dan: “Problemen moeten worden opgelost, liefst door mij?” Of denk je: “Dat is eigenlijk mijn probleem niet, moet ik alweer opdraaien voor het geknoei van anderen?” Blijf het terrein bestuderen. God is in de details, heeft de bekende architect Mies van der Rohe ooit gezegd.

Ziezo, hiermee heb je reeds een gratis strategisch consult gekregen. Geen slecht begin van het nieuwe jaar! En net zoals bij alle andere adviezen van consultants, moet je het nu enkel nog in de praktijk omzetten. Je hebt er echt het hele jaar de tijd voor.

De auteur is hoofddocent aan de Universiteit Gent en partner van de Vlerick Leuven Gent Management School.

Reacties: marc.buelens@trends.be

Marc Buelens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content