Voor het traditionele Nieuwjaarsconcert moest u deze week in Wenen zijn. Maar in ons land doen de concertzalen een poging het programma wat spannender te maken dan een 'best of' van Weense walsen. Het Concertgebouw in Brugge organiseert op 6 januari om 15 uur een nieuwjaarsconcert met Hervé Niquet, bekend als de chef-dirigent van het Vlaams Rad...

Voor het traditionele Nieuwjaarsconcert moest u deze week in Wenen zijn. Maar in ons land doen de concertzalen een poging het programma wat spannender te maken dan een 'best of' van Weense walsen. Het Concertgebouw in Brugge organiseert op 6 januari om 15 uur een nieuwjaarsconcert met Hervé Niquet, bekend als de chef-dirigent van het Vlaams Radio Koor en de oprichter van Le Concert Spirituel. Hij leidt deze keer Brussels Philharmonic. Trouw aan zijn inzet voor minder bekend negentiende-eeuws repertoire kruidt hij de klassiekers van de Strauss-dynastie bij met onverwachte Franse en Spaanse composities. Zo staat de Danse espagnole van Charles Gounod op het programma: een typisch voorbeeld van de Spaanse invloed op de Franse muziek in de negentiende eeuw. Hij speelt ook de vurige ouverture uit het ballet Sylvia van Léo Delibes, een vriend en landgenoot van Gounod. Tsjaikovski vond dat ballet veel geslaagder dan zijn eigen Zwanenmeer. Ook Bozar in Brussel heeft een nieuwjaarsconcert. Daarvoor treedt het Belgian National Orchestra aan onder leiding van Elim Chan. De jonge dirigente uit Hongkong toonde vorig seizoen al wat ze waard was en gidst op 6 januari haar orkest door een programma dat rond Dmitri Sjostakovitsj draait. De Tweede Jazzsuite, gecomponeerd in 1938, raakte verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar een pianoversie ervan werd herontdekt in 1999. Het beroemdste deel is de 'Wals nummer 2', bekend van Kubricks Eyes Wide Shut en André Rieu. Elim Chan vult het programma nog aan met walsen en filmmuziek van Sjostakovitsj.