Nieuwe verkoopformule

Het is een natte droom van de automerken en dus ook van de importeurs die een merk op nationaal niveau verdelen: de concessiehouder overslaan en rechtstreeks aan de consument verkopen. Een paar jonge merken hebben dat model al geïntroduceerd: de klant configureert en koopt de auto op het internet, rechtstreeks van de invoerder. Noem het een revolutionair concept in een maatschappij waarin we het gewoon zijn om naar ‘de garage’ te gaan.

Tot voor kort was Tesla het enige merk dat het zo aanpakte. Maar nu is er ook Polestar: in Brussel, Antwerpen en Gent is er een zogenaamde Space, waar je de Polestar 2 kunt bewonderen en uitleg kunt krijgen. Maar hem kopen doe je online.

Met een nieuw merk is het natuurlijk gemakkelijker om voor iets radicaal anders te gaan. Hoewel Polestar eigenlijk geen nieuw merk is. Het begon als de huistuner van Volvo, zoals AMG dat bij Mercedes is, of ‘M’ bij BMW. De afdeling die van een ‘gewone’ Volvo een ‘zeer sportieve’ (en duurdere) maakte. Tot iemand in de bestuurskamer op het idee kwam de naam te gebruiken voor een nieuw merk dat alleen elektrische auto’s zou bouwen. Dat had twee voordelen. Eén: ‘Polestar’ bekt beter dan ‘elektrische Volvo’. Twee: het nieuwe verkoopmodel ( online only) invoeren met een gevestigde waarde als Volvo zou al te zeer botsen met de gewoonten van de Europese consument.

Bij de eerste kennismaking valt meteen op dat Polestar ook met het interieur een milieu-statement wil maken: veel gerecycleerde materialen die anders – maar niet minder goed – aanvoelen dan het hout en leder dat je in een premiumauto gewoon bent. Een startknop is er niet: een sensor in de bestuurdersstoel merkt dat je aan boord bent en start de motor. De acceleratie snijdt de adem af. Daarvoor zorgen twee elektromotoren (eentje op elke wielas) van elk 204 paarden. Maak je het niet zo bont, dan is rijden met de Polestar 2 een comfortabele en heel ontspannen ervaring.

We verbruikten gemiddeld 23 kWh voor 100 kilometer, wat in de buurt komt van de Audi eTron en de Jaguar iPace. Snel omgerekend kun je er dus van uitgaan dat je met de batterij van 78 kWh een reële autonomie hebt van 320 à 340 kilometer.

Polestar 2

Motor: twee elektromotoren van 204 pk, 408 pk, max. koppel 660Nm

Batterij van 78 kWh

Prestaties

Top: 205 km/u.

0-100 km/u in 4,7 sec.

Norm: 19,3 kWh/100 km

Test: 23 kWh

Instapprijs: 59.800 euro

+

Rijgevoel

Geen 400 km

2 maal Polestar 2

1. Een auto op het internet kopen in plaats van in de showroom, brengt bij sommige merken blijkbaar bijkomende kosten mee. Zo rekent Polestar 900 euro aan voor wat het omschrijft als ‘voorbereidings- en transportkosten’. Anders gesteld: om de auto te leveren. Het is een concept dat we in ons land niet gewoon zijn, en waar de klassieke merken niet aan meedoen. Anderzijds is Polestar niet alleen: Tesla rekent al langer vergelijkbare kosten aan. Een steekproef leert ons dat de opgegeven prijs voor de Model 3 48.800 euro bedraagt. Maar na een druk op de knop ‘contant’ (om de auto meteen zonder lening of leasing te kopen) flitst plots een totaalbedrag van 49.780 euro op het scherm. Vraag je dan de details op, dan wordt het verschil van 980 euro blijkbaar aangerekend voor ‘bestemmings- en documentatiekosten’.

2. Polestar is eigendom van de Chinese groep Geely, en dus een zustermerk van Volvo. Het platform van de Polestar 2 wordt ook gebruikt voor de nieuwe XC40 Recharge, de eerste volledig elektrische auto van Volvo. Die gebruikt ook dezelfde aandrijflijn van 408 paarden. In tegenstelling tot de XC40, die in Gent wordt gebouwd, rolt de Polestar 2 van de band in China.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content