Nieuwe look moet hogere profielen lokken

Hans Hermans medewerker Trends

Geen jobbordjes in de etalage

Uitzendbureau Start People opende onlangs in Antwerpen een kantoor met een bijzondere inrichting. Weg zijn de bekende bordjes met jobs in de etalage. Binnenin zitten geen centraal geplaatste consulenten een rij kandidaten af te werken. Wel zijn er nu zes zones.

In de Job Corner kunnen kandidaten zich inschrijven, gepaste jobs zoeken en de eerste keer een consulent spreken.

Diepere gesprekken kunnen in oranje zetels van de Job Lobby gehouden worden.

Wie nog meer privacy of rust nodig heeft, kan zich terugtrekken in een van de drie Job Booths.

De flowmanager aan de balie begeleidt de 300 bezoekers per week naar de juiste zone en probeert wachttijden te beperken.

De consulenten werken achteraan, gescheiden van de bezoekers.

Via de Fast Lane kan snel iets gebracht of afgehaald worden, zoals een formulier of maaltijdcheques.

Wat doen de concurrenten?

De concurrentie tussen de grote Belgische uitzendgroepen woedt hevig. Allemaal willen ze de interessantste hogere profielen naar hun kantoor lokken. Maar die kandidaten zijn niet zo happig. Slechts 31 procent van de uitzendkrachten (exclusief studenten) is hooggeschoold. Hiervan heeft 13 procent een academisch gerichte bachelor of master. Frank Vervaeke, commercieel directeur van Tempo-Team, zegt vooral in de onlineaanpak te geloven. “De drempel op het internet is lager. Bovendien lopen mensen die al een baan hebben, niet tijdens de werkuren een uitzendkantoor binnen.” De Belgische nummer een, Randstad, beseft ook dat een mooi kantoor niet voldoende is. “Voor hoogopgeleide professionals hebben we een apart merk met aparte kantoren opgezet”, zegt communicatiemanager Jan Denys. “De helft van onze kandidaten schrijft zich trouwens thuis in.”

Problemen opgelost?

“Start People kreeg te veel mensen over de vloer die uiteindelijk geen werk vonden bij gebrek aan vaardigheden en attitude”, zegt Veerle Coffé, directeur business process management. “Anderzijds waren er weinig kandidaten met een goede talenkennis, een diploma en werkervaring.” De nieuwe inrichting moet de drempel voor hoogopgeleide kandidaten verlagen. Dat zou de discrepantie tussen de kandidaten en de gezochte profielen verkleinen. Het werk van de consulenten werd ook vaak onderbroken door routinetaken zoals het uitdelen van werkkledij en maaltijdcheques. Tot slot waren er soms lange wachtrijen. Ook mensen die een afspraak hadden, zaten in de rij met bezoekers die geen afspraak hadden.

Ontspannen hotelsfeer

Designbureau Pinkeye bedacht voor Start People een interieur dat een nieuwe manier van werken en een nieuwe beleving van de uitzendbranche moest ondersteunen. “De Job Lobby is geïnspireerd op een hotellobby”, zegt Ruud Belmans, creative director van Pinkeye. “Je kan in lage meubels ontspannen praten, elders kan je wat lezen of op het internet surfen met een koffie.” Dit interieurconcept wordt in alle honderd Belgische kantoren ingevoerd, ook in de kleinere. Het mag niet meer kosten dan wat de groep vandaag in zijn kantorennet investeert. De vijfhoek van Start People duikt overal op: in de balie, de vloer, de tafeltjes en de lichtarmaturen.

HANS HERMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content