De telefonische vindservice Scoot herziet zijn manier van werken grondig. Het bedrijf was tot nog toe actief in de zogenaamde directory-business: het gaf de beller een aantal zoekresultaten en daarmee was de kous af.
...

De telefonische vindservice Scoot herziet zijn manier van werken grondig. Het bedrijf was tot nog toe actief in de zogenaamde directory-business: het gaf de beller een aantal zoekresultaten en daarmee was de kous af. "In de toekomst willen we werkelijk koper en verkoper met elkaar in contact brengen," zegt Dirk Milbout, marketingverantwoordelijke van de telefonische zoekservice. Wie een restaurant zoekt, zou zo in een mum van tijd ook een tafel kunnen boeken, vooropgesteld dat het restaurant klant is bij Scoot welteverstaan. Naarmate het antwoord op de gestelde vragen relevanter wordt, zou Scoot ook meer voor de zoek- en vindservice kunnen aanrekenen. De database die daarvoor nodig is, moet in het voorjaar beschikbaar zijn voor de consument. Ook het abonnementensysteem voor bedrijven (vooral KMO's) gooit Scoot overboord. Totnogtoe betaalden ondernemingen een vast bedrag, waarna ze als eerste werden 'uitgelezen' als er vraag was naar hun dienst of product. "We hebben vandaag 10.000 klanten, maar we willen er 30.000 in de toekomst," zegt Milbout. Om die doelstelling te halen, zal Scoot niet langer meer een vast bedrag aanrekenen aan zijn klanten, maar evolueren naar het no cure, no pay-systeem: bedrijven zullen achteraf moeten betalen voor elke doorgegeven lead. "Onderzoek heeft uitgewezen dat van de 100 bedrijven waarvan er gegevens worden doorgegeven 94 worden bezocht. Die 94 moeten we proberen te meten," aldus Milbout. "We geven de klanten een virtueel telefoonnummer. Telkens er wordt gebeld, zetten wij een streepje." Dat gebeurt via een 078-nummer dat Scoot aan de bedrijven geeft en dat, telkens wanneer het door de consument wordt gebeld, een link maakt met Scoot.De prijs die Scoot aanrekent, zal afhangen van de kwalificatie van de lead (hoe specifieker, hoe groter de kans dat er een deal wordt gesloten) en van de aard van het bedrijf. Een restaurant zal een andere prijs aangerekend krijgen dan bijvoorbeeld een makelaar. Scoot moet de adverteerders dan ook overtuigen zoveel mogelijk informatie te verschaffen om een zo goed mogelijke match te bieden zodat een loodgieter die - zoals Milbout het verwoordt - "...vooral daken repareert, niet wordt gecontacteerd voor de herstelling van een toilet." ad van poppel