(H)art is een tabloid op mooi papier die om de drie weken verschijnt. Het eerste nummer, dat sinds 26 januari bij de eerste abonnees of in de krantenkiosk ligt, pakt uit met een mysterieuze kunstkenner. Voor de eerste maal in twintig jaar laat de Oost-Vlaamse verzamelaar Anton Herbert in zijn collectie kijken. Marc Ruyters (53): "(H)art is geen kunstenblad voor de insiders met professorale en filosoferende teksten. Ik heb niks tegen diepgang. ...

(H)art is een tabloid op mooi papier die om de drie weken verschijnt. Het eerste nummer, dat sinds 26 januari bij de eerste abonnees of in de krantenkiosk ligt, pakt uit met een mysterieuze kunstkenner. Voor de eerste maal in twintig jaar laat de Oost-Vlaamse verzamelaar Anton Herbert in zijn collectie kijken. Marc Ruyters (53): "(H)art is geen kunstenblad voor de insiders met professorale en filosoferende teksten. Ik heb niks tegen diepgang. Die diepgang bereik ik door mensen van vlees en bloed te laten vertellen. Vedettes, spraakmakers, opinieleiders in de kunsten. (H)art is een nieuwsmagazine. De nieuweling wil de verschraling in de verslaggeving van de kranten counteren. Die vallen voor het buitenissige, het evenementiële, niks meer."Joeri Arts, ex-bankier van KBC en Delta Lloyd Bank, leidt (H)art zakelijk. De jonge uitgevers mikken op 3000 à 5000 exemplaren na twaalf maanden, de helft per abonnement (40 euro), de helft per losse verkoop (3 euro) in 445 kwaliteitswinkels. Ruyters: "Het jonge kunstendecreet heeft een positieve invloed op de markt van (H)art. Wij bedienen dat nieuwe middenveld."Marc Ruyters was tot voor kort de spil van de kunstenredactie van De Tijd. Beeldende kunst is al tientallen jaren zowel professioneel als privé zijn snuffelplek. Hij zag het gat in de markt. Ruyters: "In het buitenland heb je de top van chique tijdschriften met zijdelingse belangstelling voor België. De binnenlandse oogst is mager, met publicaties die zuchten onder het intellectualisme. Dat wil (H)art niet. De acht medewerkers brengen berichten van het front: de galeries, de kunsthuizen, de ateliers. In mijn aders vloeit krantenbloed en (H)art is newsy." Daarom de keuze voor driewekelijks. Een maandblad is een ander beest dan een krant om de drie weken. De ruggengraat van (H)art is de agenda. Aan die snelweg liggen parkeerterreinen en afslagen. Marc Ruyters is medeaandeelhouder van de bvba (H)art naast figuren van de kunstenscène. De uitgever mikt op 140.000 euro omzet in het eerste jaar. Marc Ruyters, licentiaat Rechten van de Universiteit Antwerpen, begon in 1975 bij De Nieuwe Gazet en is gepokt en gemazeld in de journalistiek. IS: uitgever-hoofd- redacteur van (H)art. VRIJE TIJD: voorlopig geen. F.C.