Een brug te ver? Toen NMBS-topman Karel Vinck op de Trends Inside Lunchgesprekken drie weken geleden werd geconfronteerd met enkele opmerkingen die geïnspireerd waren op de geschriften van de minderheidsaandeelhouders Luc Van de Vyver en ridder Ado Malevez, reageerde hij erg kribbig. De twee keurden op de laatste vergadering de jaarrekeningen af bij...

Een brug te ver? Toen NMBS-topman Karel Vinck op de Trends Inside Lunchgesprekken drie weken geleden werd geconfronteerd met enkele opmerkingen die geïnspireerd waren op de geschriften van de minderheidsaandeelhouders Luc Van de Vyver en ridder Ado Malevez, reageerde hij erg kribbig. De twee keurden op de laatste vergadering de jaarrekeningen af bij gebrek aan transparantie, en vooral wegens de onduidelijkheid over het lot van logistieke dochter ABX. Vorige week vrijdag ging de spoormaatschappij nog een stap verder en dagvaardde de twee, omdat ze "schade toebrengen aan het bedrijf door het herhaaldelijk verspreiden van desinformatie". Nochtans is Van de Vyver niet de eerste de beste. De Antwerpenaar is gepokt en gemazeld bij de Generale Maatschappij, waar hij woordvoerder en contactpersoon voor de beursrelaties was. In 1988, bij de overnamepoging door de Italiaanse financier Carlo de Benedetti, was hij echter het eerste kaderlid dat mocht opstappen. Van de Vyver was voorbestemd om in de voetsporen van zijn vader, een stomatoloog, te treden, maar verkoos Rechten en Economie te studeren aan de Ufsia en aan de UCL. Zijn bedoeling was bankier te worden in Afrika, maar pas afgestudeerd vertrok hij in 1962 op stage naar New York, waar hij bij Hill and Know en bij de Belgo-American Development Corporation ervaring opdeed. Na zijn legerdienst als luitenant bij de Belgische luchtmacht trok hij naar de Koningsstraat, waar hij net geen kwarteeuw vol maakte. Na het ontslag bij La Vieille Dame werd hij adviseur - via Brussels Finance Consult - en beursmakelaar. Hij richtte diverse financiële holdings op, waaronder Alphasecurities, een samenwerkingsverband van een aantal middelgrote Belgische beursvennootschappen en enkele buitenlandse banken. Hij begon ook het dossier Berlaymont te volgen, dat hij als een tijdbom onder de Belgische regering bestempelt. Eind 2000 kocht Van de Vyver 6000 aandelen van de nationale spoorwegmaatschappij NMBS. Hij wil dat de spoormaatschappij meer een beroep doet op het Belgische spaarwezen om haar schulden te financieren, en hoopt daarbij een adviserende rol te kunnen spelen. Na de dagvaarding van vorige week lijkt die kans erg klein geworden. L.H. A.G. n