Niet elk geschenk is een cadeau
Toen industrieel ingenieur Stef Van der Stappen ooit 25 minuten moest rijden om een cadeaubon te kunnen verzilveren, verzon hij een alternatief. Tukadoo is een universele cadeaubon.
Stef Van der Stappen runde samen met zijn echtgenote een poetsbedrijf met bijna honderd medewerkers, maar hij verkocht zijn bedrijf en richtte in januari 2017 Tukadoo op. De ontvanger van die universele cadeaubon kiest zelf waar hij die spendeert. In de catalogus van Tukadoo staan al meer dan 700 handelszaken in zowat elke sector. Begin volgend jaar voegt Tukadoo daar ook musea en pretparken aan toe.
“Bijna de helft van de klassieke cadeaus wordt doorgegeven of doorverkocht”, weet Van der Stappen. “Dat is zeker zo bij relatie- en personeelsgeschenken. Want wat is een geschikt cadeau voor al je klanten of werknemers? Bedrijven zijn dan ook erg opgezet met de universele bon.”
Van de handelszaken waar de cadeaubon gespendeerd wordt, krijgt Tukadoo een commissie tussen 3 en 10 procent. “Dat is een bescheiden bedrag”, stelt Van der Stappen. “Zeker als je weet dat onze grote concurrenten 30 procent of meer vragen. “Onze bon is beschikbaar in drie vormen: helemaal digitaal, als kaart en als doosje. De schenker kan de bon personaliseren met teksten, motieven en kleuren, foto’s, een bedrijfslogo, enzovoort. Vrienden of collega’s kunnen ook makkelijk samenleggen.”
Van der Stappen financierde tot nu toe alles met eigen middelen, maar nu wil hij 350.000 euro ophalen bij investeerders. “Het grootste risico, de opstart, hebben we al zelf genomen”, zegt hij. “Met behulp van extern kapitaal kunnen we ons aanbod diversifiëren. Ook het aantal winkelpunten willen we optrekken. Tegen eind 2019 moeten het er vijfduizend zijn. Op die manier moeten we groeien naar 300 bonnen per dag.” Tukadoo heeft ook al fundingakkoorden gemaakt met Bolero Crowdfunding van KBC, ING Innovation en PMV.
100 Duizend
geschenkbonnen wil Tukadoo jaarlijks zien circuleren tegen eind 2019.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier