Al sinds 1978 zijn Belgische bedrijven verplicht om alle noodzakelijke informatie ter beschikking te stellen van de interventiediensten. Hoe dat interventiedossier er moet uitzien, zegt de wet echter niet. In de praktijk zijn het vaak de lokale brandweerkorpsen die de plannen samen met de bedrijven uitwerken. Maar een echte standaardvorm is er niet.
...

Al sinds 1978 zijn Belgische bedrijven verplicht om alle noodzakelijke informatie ter beschikking te stellen van de interventiediensten. Hoe dat interventiedossier er moet uitzien, zegt de wet echter niet. In de praktijk zijn het vaak de lokale brandweerkorpsen die de plannen samen met de bedrijven uitwerken. Maar een echte standaardvorm is er niet. Het softwarebedrijf IOS uit Diepenbeek, dat leeft bij de gratie van het StoneFund van de familie Colruyt, heeft de voorbije twee jaar met vijftien mensen gewerkt aan een visueel computerplatform, dat brandpreventie, evacuatieplannen, inbraakbeveiliging, maatregelen tegen legionella en de controle van het machinepark in een programma verenigt. Voor elk veiligheidsniveau geven pictogrammen weer waar de kritieke punten zich bevinden en waar de nooduitgangen en het hulpmaterieel (zoals brandblussers) liggen. Het systeem laat zich vlot integreren in een netwerk en kan ook mobiel worden ingezet. "We heten niet voor niets Information On the Spot," zegt chief executive officer Leon Rousseau. De software van IOS komt volgens hem tegemoet aan een behoefte. "Het bundelt veiligheidsniveaus die anders verspreid zijn over verschillende plannen. De draairichting van een deur is belangrijk voor de evacuatie, maar de brandweer wil ook weten hoelang de deuren tegen brand bestand zijn. Die verschillende perspectieven zijn terug te vinden in ons gelaagde systeem." Dit najaar start IOS met de commercialisering van het Dynamisch Risicobeheer-platform. Het StoneFund pompt 500.000 euro extra kapitaal in het bedrijf, om het gat te dempen dat onderzoek en ontwikkeling de voorbije twee jaar hebben geslagen. "Maar het tij keert nu," zegt Leon Rousseau. "Met Carrefour, Center Parcs en Devimo hebben we al mooie klanten voor onze brandmodule." Dit jaar boekte IOS een omzet van 400.000, uitsluitend met brandpreventie. Rousseau: "Dankzij de kapitaalinjectie gaan we de markt meteen heel breed bewerken. Onder meer met partners in Nederland, Frankrijk en Engeland." Maar om die plannen te realiseren, moet IOS weg van de zuivere preventie. "Daar duurt het soms een jaar voor een project wordt goedgekeurd," aldus Rousseau. "Het gaat om veel meer dan veiligheid. Ons systeem, dat elk voorwerp voorziet van een barcode, kan de voorhoede vormen van de logistiek. Stel dat Carrefour wil weten wanneer de sprinklerinstallaties in al zijn warenhuizen moeten worden vervangen, dan kan dat."Wouter De Broeck