Bill Hewlett en Dave Packard hadden in 1938 geen idee wat ze precies wilden produceren. Ze wisten alleen dat ze samen een bedrijf wilden beginnen. Hun eerste producten waren een apparaat dat een waarschuwingssignaal gaf als een bowler over de streep stapte, een doorspoelautomaat voor een urinoir en een schokmachine als afslankhulp. De grote schepping van Hewlett en Packard was dan ook niet hun productengamma, maar het bedrijf...

Bill Hewlett en Dave Packard hadden in 1938 geen idee wat ze precies wilden produceren. Ze wisten alleen dat ze samen een bedrijf wilden beginnen. Hun eerste producten waren een apparaat dat een waarschuwingssignaal gaf als een bowler over de streep stapte, een doorspoelautomaat voor een urinoir en een schokmachine als afslankhulp. De grote schepping van Hewlett en Packard was dan ook niet hun productengamma, maar het bedrijf zelf, the HP Way. Idem voor Sony, dat met een rijstkoker begon, en 3M, dat als mijnbouwonderneming startte. Het eerste vliegtuig van Bill Boeing geraakte niet door de tests van de marine. Blijkbaar levert het genesisverhaal van bedrijven geen voorbeeldige managementbijbel op. Entrepreneurs die uit het excellente pioniershout gesneden zijn, willen toch een stevige organisatie opbouwen rond een idee, product of dienst? Het product staat niet noodzakelijk centraal, zo tonen Harry Starren en Twan van de Kerkhof aan in De 21 geboden van modern leiderschap. Het Nederlandse auteursduo (een directeur van de werkgeversvereniging VNO-NCW en de hoofdredacteur van het maandblad Management Scope) illustreert dat leiders zich niet moeten bezighouden met productlijnen en marktstrategieën, maar met de wijze waarop mensen samenwerken en de manier waarop de organisatie draait. Concluderen ze: "Als de leider een duurzame organisatie neerzet of bestendigt, komen er ook goede producten. Niet andersom." Starren en Van de Kerkhof grasduinen gul in de managementklassiekers, gieten er een plens scherpe eigen observatie overheen en shaken de ingrediënten tot een beklijvende, gewiekst gedoseerde cocktail. Over het algemeen brengen ze een geslaagde synthese van de leiderschapstheorieën.Practici als Jack Welch en Percy Barnevik, en goeroes als Stephen Covey en de al even onvermijdelijke Daniel Goleman passeren de revue. Over diens emotionele intelligentie: "Passies moeten niet de rede gaan overspoelen, maar de rede mag ook niet de emoties verdrukken." Dat beide fenomenen wel schering en inslag zijn in de managerskantoren, wordt in dit boek andermaal bevestigd. Neuroten managen ook. Harry Starren & Twan van de Kerkhof, De 21 geboden van modern leiderschap. Business Contact, 199 blz., 895 fr.Luc De Decker