Het Internet is zonder enige twijfel het medium bij uitstek geworden. Er gaat geen halve dag voorbij of het Web telt er enkele sites bij. Ook de immobiliënsector moet eraan geloven. De surfende immobiliënfans vieren hoogtij. Vandaag de dag een gebouw zoeken, kantoor of huis, of op het Net allerhande informatie vinden, is kinderspel geworden. Maar schuilt er voor de ondernemingen werkelijk iets nuttigs achter dit "medium to be"?
...

Het Internet is zonder enige twijfel het medium bij uitstek geworden. Er gaat geen halve dag voorbij of het Web telt er enkele sites bij. Ook de immobiliënsector moet eraan geloven. De surfende immobiliënfans vieren hoogtij. Vandaag de dag een gebouw zoeken, kantoor of huis, of op het Net allerhande informatie vinden, is kinderspel geworden. Maar schuilt er voor de ondernemingen werkelijk iets nuttigs achter dit "medium to be"?"De klappen van de zweep op het Internet kennen wij nog niet. Maar het medium biedt oneindige mogelijkheden", zegt Gaëtan Gorremans van King & Co. "Belangrijk is er vandaag bij te zijn om morgen de boot niet te missen". "Wat dit ongelooflijk marktinstrument biedt, kan je niet links laten liggen," voegt Jean de Bergeyck van Healey & Baker eraan toe. "Heel strikt gebeurt het nog niet, maar het geraakt stilaan goed ingeburgerd. Steeds meer mensen gebruiken deze weg naar ons toe." De immobiliënsector is hier ook perfect voor geschikt. Gebouwen kunnen heel eenvoudig in beeld worden gebracht zodat bijna ogenblikkelijk een visueel resultaat wordt verkregen. Tweesnijdend zwaardCodemer (www.codemer.com), Jones Lang LaSalle (www.lasalle.com) of Knight Frank (www.knightfrank.com), we vinden ze allemaal terug op het Net. De meesten onder hen bezitten een corporate site, ze stellen hun bedrijf voor op wereldvlak. Door dan te klikken op het land, of zelfs de stad, wordt het overeenstemmende kantoor voorgesteld. Over 't algemeen bieden deze meestal goed gestoffeerde sites, naast de gebruikelijke informatie over de voorgestelde diensten, tevens een paar tientallen aanbiedingen. Origineler gaat het eraan toe bij Healey & Baker (www.healey-baker.com). Met een search engine kan de vragende partij scherpe eisen stellen (oppervlakte, ligging enzovoort). Deze dienst is momenteel in Londen en Brussel beschikbaar en zou binnen afzienbare tijd uitgebreid moeten worden tot Parijs, Amsterdam, Frankfurt en Düsseldorf. Codemer biedt, naast gebouwen ingedeeld volgens "Brusselse wijken", nuttige informatie over de Belgische kantorenmarkt, net zoals DTZ (www.dtz.se). Deze laatste, naar het voorbeeld van Jones Lang LaSalle, biedt links naar andere specifieke of algemene informatiesites (sites met wisselkoersen, kranten, Reuters...) Toch is een site op het Internet, naast een instrument dat de mogelijkheid biedt om met potentiële klanten in contact te treden, een tweesnijdend zwaard. De site is het visitekaartje van het bedrijf en zal daarom moeten beantwoorden aan de verwachtingen van de bezoeker en, meer nog, zijn aandacht kunnen trekken. Daarom luidt de gouden regel: aantrekkingskracht en updating. Voor de creatie en de follow-up van de site is een voltijdse kracht nodig. Ook moet men ervoor zorgen dat de bezoeker zin krijgt om later opnieuw te komen kijken. Zo komt King & Co. (www.king.com) regelmatig met "news" over de evolutie van de markt. De interactiviteit die ontstaat met de bezoeker is heel belangrijk. Sommige sites vragen aan de bezoeker om zich te identificeren (e-mail adres), om achteraf opnieuw met hem in contact te kunnen treden.Samen sterkToch is het zo dat de sites slechts versnipperde informatie geven. Een buitenlandse onderneming die zich in België wil vestigen, zal op de verschillende sites moeten surfen zonder echter zeker te zijn een tastbaar resultaat te bereiken.Om dit euvel te verhelpen, werken de agenten momenteel aan een project van een gemeenschappelijke site waar alle gebouwen in exclusief mandaat zouden worden voorgesteld. "Naast elk vastgoed zou het logo van de verantwoordelijke agent verschijnen. Interactief wordt een link gecreëerd met de persoonlijke site van de makelaar. Een gelijkaardige poging in Parijs heeft duidelijk succes geoogst," beklemtoont Michel Pilette van Jones Lang LaSalle (JLL). Onderhandelingen zijn aan de gang tussen Codemer, Knight Frank, JLL, H&B en CB Richard Ellis. Het platform zou toegankelijk zijn voor alle beroepsmensen. Geïnventariseerde gebouwen, te koop of te huur, vindt men eveneens op de meertalige site van Property Plus (www.property-plus.com). Dit bij de professionelen van het vak goed bekend immobiliënmagazine kan volledig worden geraadpleegd op het Net. Naast de gebouwen die voorgesteld worden door de makelaars, stelt het tijdschrift - dat in Brussel, Antwerpen en Parijs gevestigd is - tevens een vrij uitgebreid informatiepakket voor. Een ander initiatief op dit gebied is het Brussels Office Properties (BOP) van het bedrijf Top Tools dat zich tot doel stelt alle betrokkenen in de Belgische immobiliënsector met de buitenlandse investeerders te verbinden. Het project, aanvankelijk voorzien om officieel van start te gaan tijdens de Mipim-beurs in Cannes, wordt nu met enkele maanden uitgesteld. Oorzaak is onder andere het op één enkele site bijeenbrengen van makelaars en eigenaars. Duidelijk niet naar iedereen zijn zin. BOP geeft een voorstelling van Brussel, een overzicht van steunmaatregelen bij investeringen, een analyse van de vastgoedmarkt... TransparantieHet Internet is een onuitputtelijke bron aan informatie. Geïnteresseerd in retail? Breng dan gauw een bezoek aan de site van Bureau Gérard (www.bureau-gerard.com). Op zoek naar info over vastgoedbeveks? Ga op het Web kijken. We vermelden Befimmo (www.befimmo.com), Cofinimmo (www.cofinimmo.com) en Siref (de jongste telg uit de groep Verelst, www.siref.be) die over een eigen site beschikken. Naast de beschrijving van de goederen in portefeuille kan men hier meer te weten komen over de beheersstrategie, nuttige informatie voor zowel de professionele als de privé-belegger. Een speciale vermelding verdient Cofinimmo dat veel informatie geeft over het wettelijk en fiscaal stelsel van de vastgoedbeveks in ons land. Ook aanwezig op het Net zijn alle bedrijven die iets te maken hebben met de immobiliënsector (bijvoorbeeld facility management). Verder vindt men de sites van de internationale organisaties (Mipim, Mapic, International Development Research Council/IDRC enzovoort).Al is deze lijst ver van volledig, toch willen we nog een bijzonder interessante informatiesite vermelden: European Property, uitgaand van Estate Gazette Interactive (www.europrop.com). Daar vindt men een overvloed aan informatie over de Europese immobiliënmarkt in de breedste zin van het woord: nieuws, transacties, verslagen over de verschillende Europese landen... Zo kon men verleden week kennis nemen van een uiterst volledig dossier over vastgoedbeveks. Als nieuwe abonnee krijg je twee weken gratis toegang. Meegenomen. VERONIQUE PIRSON