Innoverende ideeën bedenken, daar projecten rond opzetten en er start-ups van maken. De start-ups na enige tijd op eigen benen laten staan en er een participatie in behouden. Dat is in een notendop wat eFounders doet. eFounders werd opgericht door een Frans-Belgisch ondernemersduo. De Belg Quentin Nickmans, voormalig consultant bij de Boston Consulting Group, lanceerde eerder EatingDesk, een maaltijdbezorger die werd verkocht aan de groep Resto-In. De Fransman Thibaud Elzière richtte in 2004 de beeldbank Fotolia op, die in 2014 voor 850 miljoen dollar werd overgenomen door Adobe.
...

Innoverende ideeën bedenken, daar projecten rond opzetten en er start-ups van maken. De start-ups na enige tijd op eigen benen laten staan en er een participatie in behouden. Dat is in een notendop wat eFounders doet. eFounders werd opgericht door een Frans-Belgisch ondernemersduo. De Belg Quentin Nickmans, voormalig consultant bij de Boston Consulting Group, lanceerde eerder EatingDesk, een maaltijdbezorger die werd verkocht aan de groep Resto-In. De Fransman Thibaud Elzière richtte in 2004 de beeldbank Fotolia op, die in 2014 voor 850 miljoen dollar werd overgenomen door Adobe. Sinds de start vijf jaar geleden hebben de twee ondernemers liefst negen bedrijfjes gelanceerd. Ze zijn allemaal actief in software as a service (SaaS). Dat is software die op het internet draait enwaar bedrijven een abonnement op kunnen nemen. "We ontwikkelen software voor bedrijven van 20 tot 2000 medewerkers." In de SaaS-sector levert een nieuw product vanaf de eerste dag inkomsten op en lopen de marges op tot 50 à 80 procent. EFounders stelt dat zijn start-ups nu al 1,5 miljoen vaste inkomsten per maand opleveren. Anders dan incubators, die steun verlenen aan projecten van externe ondernemers, komen de ideeën bij eFounders van binnenuit. Wanneer Elzière en Nickmans op een nieuw idee broeden, analyseren ze de markt en onderzoeken ze de haalbaarheid van het project. Ze rekruteren twee 'medeoprichters': een CEO en een CTO. Die factureren hun prestaties eerst enkele maanden, om vervolgens uit te groeien tot de bezielers van het project. Ze krijgen ondersteuning van het dertienkoppige eFounders-team, gespecialiseerd in productontwikkeling, marketing, verkoop en design. In die fase krijgen de CEO en de CTO elk 25 procent van de aandelen en houdt eFounders de rest. Negen maanden na de oprichting gaat het team op zoek naar externe investeerders, hopend dat de start-up dan op eigen kracht verder kan. eFounders heeft dus aandelen in meerdere start-ups en verwacht daar na verloop van tijd iets aan te verdienen. "Wij hopen de waardecreatie van een bedrijf als Rocket Internet, het Duitse bedrijf achter start-ups zoals Zalando, te evenaren of te overtreffen", zegt Thibaud Elzière. "Als de bedrijven die wij hebben gelanceerd over vijf jaar meer dan een miljard euro waard zijn, hebben we goed werk geleverd." De eerste vier jaar zijn in België, Frankrijk en de Verenigde Staten vijf start-ups boven de doopvont gehouden: Mailjet, TextMaster, Mention (spin-offvan PressKing), Aircall en Front. Ze hebben alle vijf minstens één kapitaalronde achter de rug en konden samen 37 miljoen euro ophalen. Dat brengt de waarde van alle start-ups uit de eFounders-stal op ongeveer 125 miljoen euro. In 2016 heeft eFounders nog vier starters gelanceerd: Spendesk, Hivy, Forest en Illustrio. De twee oprichters investeerden zelf iets meer dan 3 miljoen euro in de eerste projecten. eFounders denkt jaarlijks 2 à 3 miljoen cash nodig te hebben om zijn ambitie waar te maken: vier bedrijven per jaar lanceren en de eigen studio draaiende houden. Christophe Charlot