Neergang van een wijnhype

Vandaag is het weer zover: elke derde donderdag van november wordt de beaujolais nouveau op de markt gebracht. Maar wie wil hem nog drinken?

Terwijl de meeste wijnstreken hun imago hebben opgebouwd door hun duurste wijnen naar voren te schuiven, deed Beaujolais het omgekeerde. Daar werd het allergoedkoopste product in de belangstelling geplaatst: een licht, fruitig, fris wijntje, dat al twee maanden na de oogst gebotteld en gecommercialiseerd wordt.

Beaujolais nouveau heeft in Beaujolais altijd bestaan. Het was de populairste drank van het werkvolk, vergelijkbaar met de pils bij ons. Maar het idee er een commerciële stunt van te maken, kwam er pas in 1951.

Dat heeft de streek lange tijd geen windeieren gelegd. Het product groeide uit tot een wereldwijde hype, die ervoor zorgde dat de plaatselijke wijnboeren heel snel vele hectoliters wijn kwijt konden. Op het hoogtepunt ging het om 60 miljoen flessen, een derde van de productie in Beaujolais.

Maar er werd niet gedacht aan het gevolg op lange termijn. Beaujolais kreeg het etiket van een regio van minderwaardige wijntjes. Vooral toen de markt voor goedkope tafelwijn instortte, deelde Beaujolais in de klappen. De grootste slachtoffers waren de wijnboeren die wel goede wijn maken. Want Beaujolais heeft in wezen een goed terroir (vooral de tien cru’s) en een goede druif, de gamay. Er zijn wijnbouwers (Yvon Métras, Jean Foillard, Jean-Paul Brun, Eric Janin,…) die er bijzonder mooie wijnen mee maken. Maar het is moeilijk wijnliefhebbers daarvan te overtuigen. Beaujolais heeft zijn imago niet mee.

Op de duur begon zelfs de beaujolais nouveau daaronder te lijden. Terwijl je hem vroeger na de derde donderdag van november in vele restaurants aantrof, moet je er nu naar zoeken. Duizenden hectoliters wijn zijn vernietigd om de instorting van de prijzen door overproductie te voorkomen. Tegelijk moest men op zoek gaan naar nieuwe markten. Vanaf 1999 werd de beaujolais nouveau niet langer officieel gelanceerd in Parijs, San Francisco en Sidney, maar in Moskou, Peking, Seoul en Bangkok. Landen waar men het fenomeen nog niet zo goed kende als hier. Vandaag is de belangrijkste markt Japan, gevolgd door China.

De communicatie veranderde ook. Er kwam een nieuwe slogan, gericht op een jonger publiek. Het alom bekende ‘Le beaujolais nouveau est arrivé!’ werd ‘It’s beaujolais nouveau time!’. Beaujolais nouveau werd gepromoot als een swingende drank, in de lijn van cocktails en aperitieven. Het was een marketingzet om hem weg te halen uit de wereld van de wijn, waar hij eigenlijk thuishoort.

Goede beaujolaiswijnen vindt u bij vinarte.be, wijnmakelaarsunie.be, wijnimport.be, wijnen-dekok.com en oenologic.be.

BRUNO VANSPAUWEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content