De zomer van 2004 zit tjokvol met sportmanifestaties. Voor elk wat wils: tennis met het klassieke toernooi van Wimbledon, voetbal met Euro 2004 in Portugal, de Olympische Spelen met hun honderdste verjaardag in Athene, motorsport met de grote terugkeer van de Formule 1 naar Spa-Francorchamps en ten slotte atletiek met de onmisbare Memorial Van Damme. Het zijn stuk voor stuk ideale gelegenheden om uw klanten, prospects of medewerkers gelukkig te maken en uw zakenrelaties in een ontspannen context te ontmoeten, buiten het zuiver professionele kader.
...

De zomer van 2004 zit tjokvol met sportmanifestaties. Voor elk wat wils: tennis met het klassieke toernooi van Wimbledon, voetbal met Euro 2004 in Portugal, de Olympische Spelen met hun honderdste verjaardag in Athene, motorsport met de grote terugkeer van de Formule 1 naar Spa-Francorchamps en ten slotte atletiek met de onmisbare Memorial Van Damme. Het zijn stuk voor stuk ideale gelegenheden om uw klanten, prospects of medewerkers gelukkig te maken en uw zakenrelaties in een ontspannen context te ontmoeten, buiten het zuiver professionele kader. De periode is ideaal: er wordt minder hard gewerkt en er heerst een meer ontspannen sfeer. Maar in de vakantie is het ook moeilijker om de gewenste mensen te pakken te krijgen. "Welke oplossing je ook kiest, het is essentieel dat je een activiteit organiseert waarop alle betrokken personen elkaar kunnen ontmoeten, zich kunnen amuseren en met elkaar kunnen praten," zegt Francis Tibbaut, topman van het evenementenbedrijf Fast Field & Events. Tickets uitdelen, is dus niet genoeg. U moet uw klanten of medewerkers iets exclusiefs kunnen aanbieden: een etentje, een bezoek, een geschenk. Wees echter op uw hoede. Grote sportmanifestaties worden meestal door de organisatoren of door erkende agenten op de markt gebracht, maar zoals altijd bestaat er ook hier een niet altijd betrouwbare grijze markt. Voorzichtigheid is geboden, want zwendel en overdreven prijzen zijn troef. Een andere goede reden om uw gasten en medewerkers uit te nodigen, is de fiscale aftrekbaarheid. De controleur zal natuurlijk willen weten of u de uitgave hebt gedaan "om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden", zoals het wetboek bepaalt. Hij zal om een lijst van de begunstigden van uw vrijgevigheid vragen. Dit soort van uitgaven is uiteraard controversieel. Het is vaak de vraag of ze voor 50 % of 100 % aftrekbaar zijn. Is het een bijzondere vorm van reclame? Dan is de uitgave 100 % aftrekbaar. Gaat het om een relatiegeschenk? Dan is de aftrekbaarheid beperkt tot 50 %. Bovendien is het niet uitgesloten dat uw zakenrelaties belast worden op de waarde van het voordeel dat ze hebben ontvangen. In dat geval zou uw bedrijf eigenlijk een fiscale fiche 281.50 naar de begunstigden moeten sturen. Dat komt natuurlijk niet erg commercieel over, omdat de belastbare basis van de begunstigde zou worden verhoogd met het voordeel dat hij heeft ontvangen en waarop hij dus belastingen moeten betalen. Toch pakken veel bedrijven het op die manier aan, om geen 300 % belasting te moeten betalen op 'geheime commissies', bovenop de kosten die ze hebben gedaan om hun gasten te ontvangen. Deze materie veroorzaakt vaak discussies tijdens controles en leidt jammer genoeg ook tot veel geschillen tussen belastingplichtigen en de fiscus. Voor veel van de grote sportevenementen van deze zomer zijn er maar heel weinig plaatsen meer te krijgen. Trends geeft u enkele tips om de boot niet te missen. Geraldine Vessière m.m.v. Jean-Marc Damry en Jean-François Sacré