De Europese Commissie en de handelaars proberen de kosten van elektronisch betalen te verlagen. Tegelijk proberen vooral de banken de kosten van cash te drukken. Plofkoffers en andere veiligheidsmaatregelen maakten geldtransport veilig in België, maar ook een stuk duurder.
...

De Europese Commissie en de handelaars proberen de kosten van elektronisch betalen te verlagen. Tegelijk proberen vooral de banken de kosten van cash te drukken. Plofkoffers en andere veiligheidsmaatregelen maakten geldtransport veilig in België, maar ook een stuk duurder. De banken installeren nu zelf recyclagetoestellen die de biljetten op echtheid en geschiktheid controleren, zodat ze niet meer naar de NBB hoeven te worden vervoerd. "Meer en meer kunnen handelaars hun geld bij de bankkantoren rechtstreeks in die recyclers stoppen in plaats van in een nachtkluis. Het geld komt direct op hun rekening. De recyclers halen valse, twijfelachtige of vuile biljetten eruit. Die worden door G4S of Cobelguard (de enige waardetransporteurs die in België actief zijn, nvdr.) afgevoerd. De overige worden onmiddellijk opnieuw gebruikt in de bankautomaten", klinkt het bij de NBB. Hoeveel dat precies bespaart, is de NBB niet bekend, maar het gaat om een serieus bedrag. Een studie van de ECB raamde het aandeel van vervoer in de kostprijs van cash vorig jaar op 13 procent voor de handelaars en op 11 procent voor de banken. Een volgende efficiëntieverhoging komt er in 2016, wanneer de NBB en G4S in West-België hun gemeenschappelijke infrastructuur in gebruik nemen. De waardetransporteur werkt dan vanuit het gebouw van de NBB. De NBB zal instaan voor het gebouw en de bewaking, maar G4S betaalt voor het gebruik. Dat G4S er mag intrekken en niet concurrent Cobelguard, is het gevolg van een Europese aanbesteding die eind 2011 werd toegekend. Cobelguard zag hiervan af, maar heeft wel interesse getoond voor de volgende fase van het project. Die komt er als de nieuwe regeling positief uitvalt voor de NBB, 4GS en de banken. Als het hele project rond is, zal België drie keer minder cashcentra tellen. Nu heeft zowel G4S als Cobelguard nog een cashcenter in de buurt van elk cashcenter van de NBB. Meteen wordt ook een sluimerend conflict opgelost. De aanname en de afgifte van kleine hoeveelheden geld voor winkeliers en lokale bankkantoren gebeurt in België nog frequent door de NBB, in concurrentie met de waardetransporteurs. Dat verandert in West-België vanaf 2016. De waardetransporteur doet dan alle retailverrichtingen rond cash. Hij consolideert de inkomende kleine volumes naar bulkcontainers en schuift die door naar de andere kant van het gebouw waar de NBB met haar gesofistikeerde machines de finale controle doet en vuile en valse biljetten vernietigt. De gescreende biljetten gaan in bulkcontainers terug naar G4S voor verdeling. De banken winnen extra, omdat ze voor het binnenkomende geld gecrediteerd worden zodra de retailpakketjes gescand zijn in het CashSSP-systeem van de NBB, dat ook G4S gebruikt. Omgekeerd worden de banken pas gedebiteerd als de biljetten vertrekken naar de kantoren. De verwerkingstijd is voor hen dus geen kostprijs. Eind 2013 moeten alle contracten getekend zijn. De overeenkomst met G4S geldt voor dertien jaar. Waar de gemeenschappelijke infrastructuur komt, is nog niet bekend. De NBB heeft een vestiging in Kortrijk.