Vanaf oktober komt de Balanscentrale van de Nationale Bank met een eigen cd-rom op de markt die de boekhoudkundige gegevens verwerkt van meer dan 220.000 bedrijven die in België een jaarrekening hebben neergelegd. De eigenlijke beslissing voor die uitgave in eigen beheer dateert al van de lente van 1998. Daarvóór zorgde Bureau van Dijk voor de aanmaak en commercialisering van de c...

Vanaf oktober komt de Balanscentrale van de Nationale Bank met een eigen cd-rom op de markt die de boekhoudkundige gegevens verwerkt van meer dan 220.000 bedrijven die in België een jaarrekening hebben neergelegd. De eigenlijke beslissing voor die uitgave in eigen beheer dateert al van de lente van 1998. Daarvóór zorgde Bureau van Dijk voor de aanmaak en commercialisering van de cd-rom. Toeval of niet, maar ook Bureau van Dijk maakt nu van de gelegenheid gebruik om met een eigen (meer gesofistikeerde) cd-versie - onder de naam "Bel-First" - op de markt te komen. "Op die manier eindigt de belangentegenstelling die meer dan tien jaar rond het product bleef sluimeren," zegt een medewerker van de Nationale Bank. Hij legt uit: "Onze bedoeling is om de gegevens beschikbaar te maken voor een zo groot mogelijk gedeelte van de bevolking en ondernemingen en dit tegen een redelijke prijs. Bureau van Dijk wil echter vooral - en dat is zijn goed recht - een rendabel product aan de man brengen." Bij de cd-rom van de Nationale Bank, die nu aan 9500 frank per schijf zal worden verkocht - een fikse prijsverlaging: vijf schijfjes kosten nu evenveel als één editie vorig jaar - is het enkel nog mogelijk om gegevens op te zoeken op (vennootschaps)naam of BTW-nummer. De cd-rom kan wel gekoppeld worden aan het databankprogramma Access van Microsoft. Gegevens over bedrijfsmandaten of participaties in filialen worden niet meer opgenomen. "Een bewuste keuze," aldus de Nationale Bank. "Zo besparen we op de werkingskosten." In het verleden leverde de Nationale Bank aan een bestand van een 350-tal abonnees. Hoe dit aantal zal evolueren in de nabije toekomst blijft echter onduidelijk. Bij Bureau van Dijk wordt veel verwacht van het eigen softwareproduct - dat nu al vier maanden op de markt beschikbaar is. "We tellen voorlopig al een 90-tal abonnees," zegt een verkoopmanager. Na één overgangsjaar moet dit aantal stijgen tot 300, zo verwacht men. Een jaarabonnement bij Bureau van Dijk kost zo'n 220.000 frank, waarbij dan ook de verbinding met het internet inbegrepen is. En wie de cd-rom van Bureau van Dijk via het Net raadpleegt, krijgt een wekelijkse opfrissing van de gegevens.