De betalingsspecialist Bancontact Company fuseerde vorige zomer met zijn jongere sectorgenoot Payconiq Belgium. Nathalie Vandepeute kwam over van BNP Paribas en werd aangesteld als CEO. Ze moest meteen een vliegende start nemen. De apps van Bancontact en Payconiq, dat mobiele betalingen zonder terminal mogelijk maakte, smolten ook samen. "Het was onlogisch beide apps naast elkaar te laten bestaan", zegt Vandepeute. "Zes maanden na de fusie hadden we al de eengemaakte app, Payconiq by Bancontact. We zien er nu de resultaten van. Het aantal mobiele betalingen zit nu echt...

De betalingsspecialist Bancontact Company fuseerde vorige zomer met zijn jongere sectorgenoot Payconiq Belgium. Nathalie Vandepeute kwam over van BNP Paribas en werd aangesteld als CEO. Ze moest meteen een vliegende start nemen. De apps van Bancontact en Payconiq, dat mobiele betalingen zonder terminal mogelijk maakte, smolten ook samen. "Het was onlogisch beide apps naast elkaar te laten bestaan", zegt Vandepeute. "Zes maanden na de fusie hadden we al de eengemaakte app, Payconiq by Bancontact. We zien er nu de resultaten van. Het aantal mobiele betalingen zit nu echt in de lift." Bancontact is al decennia een begrip in België, ondersteund door banken, kaart- en betaalbedrijven. NATHALIE VANDEPEUTE: "Bancontact is bekend van de betalingen met de kaart. Door het samengaan met Payconiq kunnen we nu ook betalingen via smartphone stimuleren. De aandeelhouders en de historische partners van Bancontact hoefden we niet te overtuigen van de voordelen van de fusie. "Het deed deugd dat vertrouwen te krijgen, want het is een intens jaar geweest. Niet alleen door de fusie van de apps, intern is het ook een hele uitdaging geweest. We zijn nu één team van 39 bijna uitsluitend betaal- en marketingspecialisten." Wat was de belangrijkste les voor u? VANDEPEUTE: "Ik ben nog meer overtuigd geraakt van het belang van een goed team. Er is een mooie Afrikaanse spreuk: 'Alleen ga je sneller, samen raken we verder.' Het is natuurlijk wel een uitdaging wanneer twee teams met verschillende achtergronden samensmelten. Iedereen vraagt zich dan af wat de impact op de job zal zijn en welke gewoontes moeten veranderen. "Dat is nooit gemakkelijk, maar door veel te praten hebben we snel gemeenschappelijke doelstellingen gevonden. Ik ben ook trots op wat we als team op zo'n korte tijd realiseerden en dat we belangrijke beslissingen snel hebben genomen. Voor de technische uitwerking krijgen we hulp van een partner, maar aan de eengemaakte app was een zwaar marketingplan gekoppeld. Dat was zeer ambitieus, gezien de beperkte omvang van het team." Wat zijn uw doelstellingen voor de komende jaren? VANDEPEUTE: "Dat we de meeste populaire en meest gewaardeerde betaalapp blijven aanbieden. Maar we zetten ook in op het stimuleren van betalingen via de kaart en het Bancontact-netwerk. Beide soorten transacties kunnen nog veel groeien, zonder elkaar te kannibaliseren. In België wordt nog relatief veel cash betaald. We willen dat betalen nog gemakkelijker wordt. Daarom blijven we inzetten op nieuwe functionaliteiten voor onze cashloze oplossingen. In september gaat met PSD2 een belangrijke hervorming van het Europese betaalverkeer van start. Dan zal de concurrentie op de betaalmarkt nog toenemen, maar dat is een goede zaak voor innovatie in de sector."