NATHALIE BLEYENBERG (39): ‘EEN HR-MANAGER HEEFT VOORAL EEN LUISTEREND OOR’

Na vijftien jaar dienst bij een IT-bedrijf trok Nathalie Bleyenberg naar de verzekeringswereld, bij het snelgroeiende Callant Verzekeringen. Daar schrijft ze als eerste volwaardige hr-manager een beetje geschiedenis.

Hoe kijkt u terug op uw eerste jaar bij Callant Verzekeringen?

NATHALIE BLEYENBERG.“Eerlijk, de eerste maand was loodzwaar. Normaal als je vijftien jaar elders hebt gewerkt. Ik denk dat ik één groot voordeel had en dat was mijn motivatie. Mijn eerste vaststelling was: onze medewerkers beseffen onvoldoende wat het bedrijf voor hen doet. De mogelijkheden zijn enorm: een fantastische werkomgeving, kans om driemaal per week aan sport te doen, een eigen fitnesscentrum,… We zijn een jaar verder en ik stel vast dat het respect is gegroeid. De CEO van het bedrijf, Peter Callant, is een man van waarden. Als hr-manager moet ik er mee over waken dat iedereen mee stapt in dat verhaal.”

Callant Verzekeringen groeit snel. Welke zijn de groeipijnen?

BLEYENBERG.“Het moeilijkste is iedereen te doen geloven dat waardebeleving de basis vormt van ons succes. Een groep is zo sterk als haar zwakste schakel. Via een systeem van teamleaders proberen we alle medewerkers een zo goed mogelijk gevoel én groeikansen te geven. Wie zich goed voelt, zal ook de klant beter dienen, zo simpel is dat.”

Iedereen vist in de vijver van high potentials. Hoe probeert u witte raven over de streep te trekken?

BLEYENBERG.“Dat is geen probleem. Dankzij onze naambekendheid en imago solliciteren mensen spontaan. Het voorbije jaar heb ik veertien nieuwe medewerkers aangeworven. In de Antwerpse zetel ligt dat wat anders. Daar moeten we opboksen tegen grote concurrenten met veel mogelijkheden. We prijzen ons ook gelukkig dat we bijna geen verloop hebben.”

Waarden en principes zijn heilig voor CEO Peter Callant. Maar gaapt er geen grote kloof tussen de theorie en de praktijk?

BLEYENBERG.“Sommigen zijn voor de helft mee in het verhaal, anderen voor 90 procent en een beperkte groep voor 150 procent. De grootste uitdaging van een hr-manager is mensen beter maken door ook erg veel te praten. Aan de muur van mijn kantoor hangt één woord waar alles om draait: communicatie. In twee richtingen voor een goed begrip en bij voorkeur ook face to face.”

Wat zijn de nieuwste tendensen in hr-management?

BLEYENBERG.“Eén zaak is totaal veranderd: de jongere generatie is veel meer dan de oudere gesteld op een werk-privébalans. Twintigers en dertigers werken daarom ook veel liever dicht bij huis. En ook opvallend: een bedrijfswagen hoeft niet meer zo nodig. Het debat over een tussenkomst in een al dan niet elektrische fiets komt stilaan op gang.”

U bent in een sportminded bedrijf terechtgekomen, met een CEO die al drie Iron Mans op zijn actief heeft. Een van uw grote ambities, een jaar geleden, was meer aan sport te doen. Is dat gelukt?

BLEYENBERG.“Hier kon het niet anders, met driemaal per week de mogelijkheid om te sporten met de collega’s. Dat schept een band en de mogelijkheid tot dialoog, elkaar beter leren kennen. Ik ga ook de draad van vroeger weer oppikken: ik speelde ooit badminton op hoog niveau en miste de Belgische titel op een haar na. Vanaf september begin ik er weer aan. Zij het niet meer met de ambitie een titel in de wacht te slepen. Al weet je nooit.” (lacht)

K.C.

“Het moeilijkste is ieder-een te doen geloven dat waardebeleving de basis vormt van ons succes”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content