Night Shift, za 23 maart van 17 tot 5 uur in de Eskimofabriek, Wiedauwkaai 25, Gent. Kaarten in voorverkoop kosten 10 euro, aan de deur 15 euro. www.night-shift.be
...

Night Shift, za 23 maart van 17 tot 5 uur in de Eskimofabriek, Wiedauwkaai 25, Gent. Kaarten in voorverkoop kosten 10 euro, aan de deur 15 euro. www.night-shift.be"Business zit in onze genen, maar we weigeren te ondernemen op een saaie manier", pleit de Gentse ondernemer Jean-Michel Teerlinck. Samen met twee kompanen organiseert hij zaterdagavond in de Gentse Eskimofabriek Night Shift: een alternatief beursconcept voor jonge en gevestigde ondernemers. De beurs duurt van 17 tot 5 uur. Saai zal het niet worden. "Heel anders dan bij traditionele beurzen is er bij binnenkomst meteen stevige muziek en een drankje. De sfeer is relaxed, ongedwongen en informeel. Dankzij de vele bijzondere stands vallen bezoekers van de ene verbazing in de andere", belooft Teerlinck. Ook de beurshal is anders dan gewoonlijk. Geen wandelgangen en aparte kamertjes, maar één grote open ruimte. De stands zijn afgebakend met kleurvlakken op de vloer, niet met wanden. Vanuit de hele hal zie je het centrale punt: de dansvloer. In een aanpalende, kleinere zaal hebben vijf Gentse restaurateurs en cateraars samen een pop-uprestaurant gebouwd. Voor de drie organisatoren is Night Shift ook hún nachtdienst. Overdag heeft Mathieu Luyens (29) zijn eigen architectenbureau Juma, Maxime Neslany (30) is dj Maxim Lany en heeft zijn eigen platenlabel. Jean-Michel Teerlinck (30) kocht in januari het bedrijf Fiers, een toeleverancier van laboratoriummateriaal. "Ons doel is vooral ondernemers samen te brengen", vertelt Neslany. "We willen synergie creëren. Alles voor jezelf houden, is verleden tijd. Om als ondernemer vooruit te komen, moet je elkaar helpen, stimuleren en ondersteunen. Daar geloven wij in. Noem het gerust een ideologisch project. We steken hart en ziel in Night Shift, én onze vrije tijd." Het vernieuwende concept werd haast per ongeluk geboren. "Maxime en ik organiseren al sinds 2007 L'intimité, intieme feestjes op invitatie", legt Teerlinck uit. "Wat begon met 150 man in het Gentse S.M.A.K.-café evolueerde naar een party met 700 gasten in een oude fabriek. In september 2011 hielden we een L'intimité-party in een oud marketingkantoor. Daar waren nog enkele glazen bureauruimtes. Onze eerste reflex was er een gordijn voor te hangen. Maar al snel kwamen we op het idee die boxen te verhuren. Jonge ondernemers konden er hun producten of diensten voorstellen. We openden de deuren al om 21 uur in plaats van 23 uur. Dat sloeg aan. Om 21.30 uur zaten we al met een vol huis." Luyens knikt instemmend: "Ik had daar toen een stand met mijn architectenbureau Juma. Ik presenteerde enkele realisaties en gaf een woordje uitleg. De informele sfeer werkte drempelverlagend. Ik kreeg veel geïnteresseerde vragen en hield er zelfs een grote opdracht aan over, de bouw van een villa in Sint-Martens-Latem. Na afloop zei ik Jean-Michel en Maxime dat ze een gouden concept in handen hadden. Even later zaten we te brainstormen om iets groters op poten te zetten. Dat werd Night Shift. Waar in 2011 de stands nog bijzaak waren, is het beursconcept nu de hoofdzaak. Maar nog altijd zijn er drankjes, een dansvloer en opzwepende muziek. Maar het is niet de bedoeling dat enkel op de dansvloer wordt gedanst. Iedereen kan een feestje bouwen in zijn eigen stand. Koudwatervrees? De act van enkele knappe hostesses van Maison Mademoiselle trekt de boel op gang." Om standhouders, partners en sponsors warm te krijgen voor Night Shift organiseerde het trio eind november een pre-event, waar het zijn plannen en tarieven presenteerde. Standhouders op Night Shift betalen 595 euro per unit van 3x3 meter, exclusief catering en huur van meubels of audiovisuele extra's. "Wie nu iets wil realiseren, moet ofwel heel hoog ofwel heel laag mikken. De middenmoot is oninteressant. Wij doken resoluut de in de onderste regionen", legt Neslany uit. Luyens knikt: "Bij ons krijg je veel voor weinig. Bijna 80 procent van de deelnemers zijn jonge ondernemers. Zij hebben nu eenmaal geen grote budgetten. Twee kleine bedrijfjes delen zelfs een stand." Night Shift heeft aan alles gedacht. Zo is er een solide wifi-netwerk en een speciale site waarop iedereen kan inloggen om data van potentiële klanten in de geven. Achteraf kan iedereen die lijst downloaden. Er zijn lockers voor wie aan het einde van de avond zijn laptop, iPad of portefeuille wil opbergen en gaan feesten. Voorts leggen een professionele cameraman en een fotograaf de avond vast: ideaal promotiemateriaal om achteraf te gebruiken. En elke standhouder krijgt 20 gratis kaarten. "Night Shift is voor standhouders een gelegenheid om klanten in de watten te leggen. Als bedrijf zelf een receptie organiseren, is een heel gedoe en vaak valt de opkomst tegen", stelt Teerlinck. "Nu moeten ze zich nergens van aantrekken. Wij zorgen voor eten, drinken én een toffe sfeer. Doordat iedere standhouder zijn eigen cliënten, vrienden en familie uitnodigt, profiteren alle bedrijven van een divers publiek van potentiële nieuwe klanten. Vandaar ook onze baseline: Love your network. Voor standhouders moet Night Shift een investering zijn op lange termijn. Het accent ligt niet op verkopen, maar op nieuwe contacten leggen. Om ervoor te zorgen dat alle bedrijven aan dezelfde kar trekken, mijden we rechtstreekse concurrentie. Van elke bedrijfstak of niche staat er maar één ondernemer." Night Shift wist meer dan veertig standhouders te overtuigen. Samen zijn ze goed voor een kleine zestig units. Niet slecht, maar met zo'n scherpe prijs is de beurs zeker geen kaskoe voor het trio. "De standprijs is inderdaad onze grootse compromis", geeft Luyens toe. "Maar dankzij de volle zaal hopen we goed break-even te draaien. We hebben ook partners. Zo levert Dark de lampen en voor de drank krijgen we hulp van Bombay Saphire, Pomery, Barza Cava, Pepsi, Red Bull en Corona. Ook Unizo steunt ons." Neslany pikt in: "We hebben het vanaf het begin professioneel aangepakt. We richtten met z'n drieën een vennootschap op waar we allemaal kapitaal in stortten. We hebben flink geïnvesteerd: voor het logo, de naam en de hele look & feel namen we een creative agency in de arm, we hebben een extern pr-bureau en tijdens de beurs werken we met het beste licht- & geluidbedrijf. De beurs is Gent is een proefaflevering. We doen er alles aan om ze tot een groot succes te maken. Ons toekomstplan? Het Night Shift-concept via franchise met lokale partners uitrollen naar andere Belgische steden." IRIS DE FEIJTER, FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS"We willen synergie tussen ondernemers creëren. Alles voor jezelf houden, is verleden tijd" Maxime Neslany