België is een fabrikant van motoren rijker, Trevor Motorcycles. De productie van de eerste serie elektrisch aangedreven lichte motoren - een equivalent van de traditionele 125cc's - begint in het tweede kwartaal van dit jaar. "We zijn klaar om 250 motoren te maken in anderhalf jaar", zegt Jeroen-Vincent Nagels, die samen met Philippe Stella Trevor Motorcycles, met kantoren in Antwerpen, heeft opgezet. Die motoren worden in ons land geassembleerd in samenwerking met maatwerkbedrijven en de motorbouwer Saroléa in Oudenaarde. Van Vlaio, het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen heeft Trevor Motorcycles 241.000 euro steun gekregen voor onderzoek en o...

België is een fabrikant van motoren rijker, Trevor Motorcycles. De productie van de eerste serie elektrisch aangedreven lichte motoren - een equivalent van de traditionele 125cc's - begint in het tweede kwartaal van dit jaar. "We zijn klaar om 250 motoren te maken in anderhalf jaar", zegt Jeroen-Vincent Nagels, die samen met Philippe Stella Trevor Motorcycles, met kantoren in Antwerpen, heeft opgezet. Die motoren worden in ons land geassembleerd in samenwerking met maatwerkbedrijven en de motorbouwer Saroléa in Oudenaarde. Van Vlaio, het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen heeft Trevor Motorcycles 241.000 euro steun gekregen voor onderzoek en ontwikkeling. Twee prototypes zijn gefinancierd met eigen middelen en er lopen gesprekken met partijen uit de automotivesector. Het denkwerk voor het nieuwe motorenmerk deden Nagels en Stella in Spanje, waar ze met oude motoren van Spaanse merken zoals Ossa en Montesa reden. Maar traditionele motoren hebben voor het gebruik in de stad en op onverharde wegen twee nadelen: de uitlaatgassen en het geluid. "We zeiden tegen elkaar: als die motoren groen waren, zouden de mensen zich niet storen aan de geluidsoverlast en de uitstoot", zegt Stella. In 2019 waren zowel Torsten Robbens, de oprichter van Saroléa, als Stella en Nagels op de Bike Shed Show in Londen. Daar bleek dat het design van de Amerikaanse motoren voor races op onverharde circuits (het zogenoemde 'dirt track' en 'flat track') opgang maakte. "We stelden aan Torsten Robbens voor om een elektrische flattracker te maken. Voor de stad en voor jongeren", aldus Nagels. Robbens stapte mee in het project. Ook omdat Saroléa, dat elektrische motoren vanaf 53.000 euro maakt, nog altijd een nicheproduct is. Robbens: "We focussen nu op de verkoop van onze technologie. Een van de klanten is Trevor Motorcycles." Is er ook een markt voor kleine elektrische motoren, die onder voorwaarden ook met een rijbewijs B bereden kunnen worden? Uit de inschrijvingen in 2020 blijkt dat het aandeel van de elektrische motoren beperkt is en zelfs daalt. De prijzen van de meeste elektrische tweewielers liggen fors hoger dan die van benzinemotoren. Trevor Motorcycles vraagt voor een motor die niet op de openbare weg mag 12.995 euro, inclusief btw. Voor een motor die wel ingeschreven kan worden, ligt de richtprijs 1500 euro hoger. Dat is onder meer een gevolg van de keuze voor bijvoorbeeld remmen en vering van Europese topproducten. Philippe Stella vindt dat dit het juiste moment is om met een elektrische variant van de lichte motorfiets te komen. Jeroen-Vincent Nagels wijst erop dat de klassieke merken ook naar elektrische motoren kijken, maar de boot nog wat afhouden. "Zij hebben nog te veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van thermische motoren, en dat moet daarop worden afgeschreven. De grote merken wachten op de wetgeving. Als die verandert, gaan ze ermee aan de slag." Vijftig belangstellenden hebben een aanbetaling gedaan voor een Trevor. Nagels: "Het zijn mensen die met een Ducati, een BMW of een Triumph rijden. Voor een extra lichte motor, om offroad of in de stad te rijden, willen ze een elektrische tweewieler."