Vorig jaar liet de luchtvaartmakelaar European Flight Center (EFC) honderden reizigers stranden op het tarmac en een aantal touroperators bleef voor dood achter. De zaak deed heel wat stof opwaaien. EFC, geleid door Ilbay Ercan, kon zijn verplichtingen ten overstaan van de Turkse luchtvaartmaatschappijen Air Alfa en MNG Airlines niet nakomen. Gevolg: honderden klanten van EPC kregen geen toelating om aan boord van hun vliegtuigen te gaan en heel wat reisbureaus moesten de boeken neerleggen.
...

Vorig jaar liet de luchtvaartmakelaar European Flight Center (EFC) honderden reizigers stranden op het tarmac en een aantal touroperators bleef voor dood achter. De zaak deed heel wat stof opwaaien. EFC, geleid door Ilbay Ercan, kon zijn verplichtingen ten overstaan van de Turkse luchtvaartmaatschappijen Air Alfa en MNG Airlines niet nakomen. Gevolg: honderden klanten van EPC kregen geen toelating om aan boord van hun vliegtuigen te gaan en heel wat reisbureaus moesten de boeken neerleggen. Twee nieuwe operatorenTrends heeft vernomen dat Ilbay Ecran sinds kort als consultant werkt voor onder meer Corendon Holland. Die touroperator is gespecialiseerd in reizen naar Turkije en gevestigd in Haarlem. Hij werd opgericht in 1998 door Atilay Uslu, een gewezen manager van Onur Air en Air Alfa in Amsterdam. Hij heeft een reputatie opgebouwd als rechtstreekse verkoper van producten tegen prijzen buiten elke concurrentie, maar met een minimale dienstverlening. Volgens onze informatie is Corendon lid van het ANVR ( Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus) en wordt het tegen insolvabiliteit verzekerd door de SGR ( Stichting Garantiefonds Reisgelden). Het ziet er dus allemaal fraai uit, ware het niet dat die operator, die overigens net een kantoor heeft geopend in Brussel en in onderhandeling zou zijn voor de overname van een agentschap in Wallonië, nog altijd geen licentie heeft als reisbemiddelaar voor België. Een andere Nederlandse operator kondigt eveneens zijn komst aan op de Belgische markt: Sultan Reizen uit Maastricht. Die onderneming behoort toe aan Mehmet Hassancebi, die ook eigenaar is van de luchtvaartmaatschappij Air Anatolia. Zijn belangrijkste doelgroep zijn de Turken die in België wonen. In een advertentie in de Belgische editie van de Turkse krant Huryet kondigt Sultan Reizen aan dat het zich in Brussel gaat vestigen, meer bepaald aan de Gillonstraat 1. Bellen naar het vermelde telefoonnummer heeft echter geen zin, het klopt niet. Intussen is de internetsite van het bedrijf al wekenlang 'in aanbouw'. Op het aangegeven adres zelf maakt enkel een handgeschreven etiketje op de bel gewag van Air Anatolia. Er klopt iets nietBij het ter perse gaan beschikten Corendon noch Sultan Reizen over een verzekering tegen insolvabiliteit in België. Dat wil zeggen dat de dekking van dat risico alleen afhankelijk is van de Nederlandse SGR, die de zogenaamde pakketreizen dekt. De vliegtuigtickets, de trein en de reservering van hotelkamers zijn dus niet gedekt. Met andere woorden: wanneer een Nederlands agentschap failliet gaat, worden alleen de klanten vergoed die een product hebben gekozen uit de brochures van de touroperators. De andere reizigers blijven in de kou staan. Beide operators zeggen dat ze vooral met Air Anatolia werken, een chartermaatschappij die net aangekondigd heeft dat ze binnenkort begint met twintig rechtstreekse vluchten vanuit België naar negen Turkse steden. De reactie van Biac, de uitbater van de luchthaven van Zaventem: "Van zo'n aantal vluchten weten we niets af." Bij het Garantiefonds Reizen heet het dat beide bedrijven enkel fungeren als general salesagent, dus als organisaties die de belangen behartigen van een luchtvaartmaatschappij die geen zetel heeft in een land. Maar het probleem is dat de tickets niet worden uitgeschreven op naam van de luchtvaartmaatschappij, maar op naam van het bedrijf. Bij een eventueel faillissement wordt dat ticket dus waardeloos. Datzelfde principe paste EFC toe: het bedrijf verkocht tickets van Air Alpha op eigen naam en niet op naam van de luchtvaartmaatschappij. Een verwittigd reiziger is er twee waard: ga na of een reiskantoor een officieel erkenningsnummer heeft (een letter A, B of C, gevolgd door vier cijfers), of het verzekerd is tegen insolvabiliteit (bij het Garantiefonds Reizen of Gerling-fonds), en of het de bevoegdheid van de Geschillencommissie erkent. Michel Ghesquière [{ssquf}]"Klanten moeten bij een nieuwe touroperator controleren of hij over een erkenningsnummer beschikt en of hij verzekerd is tegen insolvabiliteit."