Het regent sinds enkele weken positief nieuws over de autosector. De Europese autoproducenten pakken met verrassend goede kwartaalresultaten uit, maar dat mag ook wel. De Europese autosector kreeg de afgelopen twee jaar immers zware klappen door de zwakke economische situatie. De piek van 2007 werd gevolgd door een dramatische terugval in 2008. Dat jaar gaat de geschiedenis in als een van de zwakste jaren ooit. Het aantal nieuwe autoregistraties viel toen immers met 7,8 % terug, de sterkste teru...

Het regent sinds enkele weken positief nieuws over de autosector. De Europese autoproducenten pakken met verrassend goede kwartaalresultaten uit, maar dat mag ook wel. De Europese autosector kreeg de afgelopen twee jaar immers zware klappen door de zwakke economische situatie. De piek van 2007 werd gevolgd door een dramatische terugval in 2008. Dat jaar gaat de geschiedenis in als een van de zwakste jaren ooit. Het aantal nieuwe autoregistraties viel toen immers met 7,8 % terug, de sterkste terugval sinds 1993. De auto-industrie had zich dus al voorbereid op een slecht 2009 en een begin van het herstel in 2010. Dat voorzichtige herstel wordt echter slechts een aanloop naar het spectaculaire herstel in 2011. De goede resultaten van de verschillende autoproducenten spreken boekdelen. Zelfs Faurecia - een producent van auto-onderdelen met als hoofdaandeelhouder de Peugeot-groep - verhoogde zijn verwachtingen voor het eerste kwartaal. De autosector profiteert van het economische herstel en klimt stilaan uit het dal. Het aantal nieuwe autoregistraties nam de afgelopen maand in Europa (EU27, zonder Cyprus en Malta) met 10,8 % toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De groei over de eerste drie maanden van het jaar bedroeg 9,2 %. Dat lijkt op het eerste gezicht een reusachtig herstel, maar niets is minder waar. De vergelijkingsbasis helpt immers de sector op weg. Zowel in 2008 als in 2009 was de maand maart immers heel zwak . Het herstel is wel ingezet, maar we zijn nog ver verwijderd van het piekniveau in 2006 en 2007. Toch mogen we de prestatie niet helemaal minimaliseren, want de terugval is gestopt sinds mei 2009. Sindsdien slaagt de Europese autosector er toch in hogere volumes te realiseren. De groei zet zich bovendien door. De stopzetting van de stimulipakketten en schrootpremies zal de sector dit jaar op het vlak van verkoop echter nog negatief beïnvloeden. Zo verwacht CSM - een onderzoeksbureau voor de wereldwijde auto-industrie - dat de Europese autoverkoop dit jaar toch nog met bijna 8 % zal terugvallen. Dat is al heel wat beter dan de terugval van meer dan 13 % vorig jaar, maar CSM rekent pas vanaf volgend jaar op een echt herstel. Het lijdt geen twijfel dat ook 2010 nog een uitdagend jaar zal worden. Van nieuwe groei kunnen we dus voorlopig moeilijk spreken, maar de trend voor het herstel in 2011 is gezet. (C) Door Ken Van WeyenbergDe Europese autoverkoop zal dit jaar met nog bijna 8 % terugvallen. Het echte herstel komt er pas in 2011.