Precies één jaar nadat hij benoemd werd, moet Dieter Van Den Storm voor de raad van bestuur van de Stichting Interieur een nieuw examen doen. Op tafel ligt zijn businessplan waarmee hij van de editie 2008 een even succesrijk evenement wil maken als die van november 2006 met zijn 100.000 bezoekers in tien dagen. "Dat creatief bezig zijn is iets wat me al altijd heeft geboeid," zegt de nog niet eens dertig geworden coördinator van de Kortrijkse biënnale Interieur. "Maar de voorbije 365 dagen heb ik in snel tempo een cursus management doorlopen. Ik moet t...

Precies één jaar nadat hij benoemd werd, moet Dieter Van Den Storm voor de raad van bestuur van de Stichting Interieur een nieuw examen doen. Op tafel ligt zijn businessplan waarmee hij van de editie 2008 een even succesrijk evenement wil maken als die van november 2006 met zijn 100.000 bezoekers in tien dagen. "Dat creatief bezig zijn is iets wat me al altijd heeft geboeid," zegt de nog niet eens dertig geworden coördinator van de Kortrijkse biënnale Interieur. "Maar de voorbije 365 dagen heb ik in snel tempo een cursus management doorlopen. Ik moet toegeven dat ik daar weinig van wist. Maar het is me dankzij de vaste equipe ronduit bevallen. Noem het gerust een stoomcursus van Vlerick, maar dan wel helemaal op het terrein. Mijn geheim? De anderen kwamen me vertellen dat ik zelfs in de momenten van de grootste spanning nog bergen rust uitstraalde. Voor elke manager schijnt dat een troef van belang te zijn."Als hij vandaag in de achteruitkijkspiegel kijkt, is dat een terugblik met veel verwondering. "Ik werd er een jaar terug letterlijk in gegooid," zegt Van Den Storm. "Ik kwam laat in het team en er was dus weinig tijd om stil te staan. Het was werken met de hete adem van een deadline in mijn nek. Achteraf bekeken had ik graag over een aantal zaken langer willen doordenken om zo nog wat meer diepgang te geven aan de beurs. Nu, februari 2007, heb ik het gevoel dat ik dit wél zal kunnen doen. In januari heb ik net de grote buitenlandse design- en woonbeurzen afgelopen, zoals de IMM in Keulen of Maison et Objet in Parijs. Uit de vele gesprekken en evaluaties met ontwerpers en fabrikanten, haal ik nieuwe inspiratie. Interieur heeft een danig kritisch publiek, dat permanent schreeuwt om vernieuwing. Dat zullen ze ook krijgen."2006 was voor meer dan één reden een bijzonder jaar om nooit meer te vergeten. De helrode beurscatalogus bleek een hit en werd nog nooit op zoveel exemplaren verkocht. "Daar ben ik nog het meest fier op," zegt de man, die zelf als freelancer blijft schrijven over de wondere wereld van designers. Dieter Van Den Storm leerde de voorbije 365 dagen ook de wereld van de ondernemingen en de ondernemers anders benaderen: niet meer als freelance journalist aan de buitenkant, maar letterlijk van binnenuit. "Fascinerend gewoon. Je bezoekt fabrieken en je komt erachter hoe producten ontstaan of vermarkt worden. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er een nieuwe wereld voor me is opengegaan."De Stichting Interieur werkt met een vrij beperkt vast kader, aangevuld met tal van vrijwilligers eens de beurs eraan komt. Het voorbije jaar heeft hij geleerd dat de kernploeg van drie best wat breder - zeker twee medewerkers meer - zou mogen zijn. "Onze website is voor upgrading vatbaar en we zouden daar professionele versterking kunnen gebruiken."KCA