WIE

Jeroen Lissens (44)

IS

Communicatiemanager BMW Group Belux

WAS

Tot voor kort was Jeroen Lissens de chef van de redactie Ondernemen van de zakenkrant De Tijd. Daar leidde hij een team van dertien journalisten die over nationale en internationale bedrijven berichten. Hij startte zijn carrière in de journalistiek in 1998 na zijn studie Germaanse talen (Engels en Duits) aan de KU Leuven. Eerst werkte hij als freelancer bij De Standaard en in 1999 kwam hij vast in dienst bij De Tijd. "Ik heb dat ongelooflijk graag gedaan. Als journalist kom je in contact met heel veel boeiende mensen", zegt hij. Maar in 2008 stapte hij over naar het bedrijfsleven, "de andere kant". Lissens werd communicatiemanager bij Optima Bank en vestigde zich in 2013 als zelfstandige communicatiemanager in de financiële wereld. Midden 2017 vroeg De Tijd hem terug te komen. "Ik deed dat uit liefde voor de krant, maar als chef van zo'n ploeg ben je vooral op de redactievloer aanwezig. Ik werkte liever aan projecten waar ik mijn schouders onder kon zetten. Ik ben de krant wel dankbaar voor de kansen die ik heb gekregen", zegt hij.

WIL

De contacten met BMW Belux liepen via via. "Ik ben heel geïnteresseerd in techniek. Dat is ook de reden waarom BMW me aantrok. Het is een merk met een nalatenschap, het verhaal van de motoren en de ingenieurs. En BMW staat al heel ver in de nieuwe evolutie van elektrificatie en autonoom rijden. Die transformatie in de auto-industrie is de komende jaren een uitdaging." De autowereld is hem niet vreemd. In de jaren dat hij voor De Tijd schreef, volgde hij die sector. En hij heeft een boontje voor het merk BMW. "Ik reed al met auto's van BMW (BMW en MINI) en heb ook een BMW-motor. Ik voel veel voor dat merk. Dat is nodig als je geloofwaardig wilt communiceren met de buitenwereld", zegt hij.

VRIJE TIJD

"Ik heb een motor, lees veel en ik probeer ook wat te lopen.