Een nieuwe studie door het Londense onderzoeksbureau Market Tracking International schat dat het Internet dit jaar zowat 0,1% (of 87 miljoen pond) van de wereldwijde verkoop van muziekdragers voor zijn rekening zal nemen. In 2005 zal dat percentage aandikken tot 7,3% (of 3,9 miljard pond). Voor de grote platenmaatschappijen is de hamvraag of die evolutie de machtsverhoudingen in de muziekindustrie zal wijzigen?
...

Een nieuwe studie door het Londense onderzoeksbureau Market Tracking International schat dat het Internet dit jaar zowat 0,1% (of 87 miljoen pond) van de wereldwijde verkoop van muziekdragers voor zijn rekening zal nemen. In 2005 zal dat percentage aandikken tot 7,3% (of 3,9 miljard pond). Voor de grote platenmaatschappijen is de hamvraag of die evolutie de machtsverhoudingen in de muziekindustrie zal wijzigen? Sinds eind de jaren '80 werd zowat 80% van 's werelds muziekmarkt gecontroleerd door de " big six": PolyGram, Sony, Warner, EMI, Bertelsmann en Universal Music (uit de Seagram-groep). Na de recente overname van PolyGram door Seagram, blijven er nog vijf spelers over - en Bertelsmann zou zijn vroegere pogingen om het door moeilijkheden geplaagde EMI over te nemen wel eens kunnen overdoen. De logica is simpel: in een markt waar de groei van de verkoop vertraagt, kan schaalgrootte kostenbesparingen opleveren en de rendabiliteit verbeteren. Maar de evolutie van de Internet-muziekmarkt kan die strategie dwarsbomen. Zeker als digital downloading, waarbij de muziek via de computer van het Internet wordt geplukt en middels een band- of cd-recorder wordt geregistreerd, gemeengoed wordt. De "traditionele" platenmaatschappijen en -distributeurs houden dat rechtstreekse downloaden tegen omdat ze eerst wettelijke en technische bescherming tegen piraterij willen zien ingebouwd. Eens die er is, mogen de "big five" veel verwachten van Internet: door rechtstreeks naar de eindconsument te gaan, kunnen ze de marges van de tussenhandel uitsparen; bovendien kan digital downloading hun productie- en distributiekosten enorm verlagen. Het gevaar is echter reëel dat terwijl de groten nog de kat uit de boom kijken, de piraten-jukeboxes als paddestoelen uit de grond schieten. Een ander risico is dat steeds meer muzikanten de platenmaatschappijen links laten liggen en zélf hun materiaal op het Net gaan zetten. En, derde bedreiging voor de grote vijf: dat digitaal downloaden zou wel eens nieuwe investeerders kunnen lokken - MTI noemt telecombedrijven, technologiespecialisten en elektriciteitsleveranciers - die willen diversifiëren naar de muziekbusiness."Net Gains for Music On-Line" is een studie van MTI Ltd, 7 Archway Business Centre, London N194RU. Info: Tel. (00-44) 171.263.1365.