Ars Musica, het Brusselse tweejaarlijkse festival voor hedendaagse muziek dat al bestaat sinds 1989, gaat tijdens zijn nieuwe editie op zoek naar de fascinerende relatie tussen muziek en wetenschap. Dat thema komt onder meer aan bod in een improvisatie over de gesc...

Ars Musica, het Brusselse tweejaarlijkse festival voor hedendaagse muziek dat al bestaat sinds 1989, gaat tijdens zijn nieuwe editie op zoek naar de fascinerende relatie tussen muziek en wetenschap. Dat thema komt onder meer aan bod in een improvisatie over de geschriften van Galileo (Et pourtant elle tourne), een mythische opera over Albert Einstein (Einstein on the Beach van Philipp Glass), een visionaire kijk op de kosmos (Apollo van Brian Eno) en een herbeleving van Metropolis, de legendarische expressionistische film van Fritz Lang uit 1927. De eregaste is componiste, dichteres en kunstenares Laurie Anderson. Sinds haar album Big Science uit 1982, dit jaar veertig jaar geleden, creëerde ze een uniek oeuvre waarin ze elektronische muziek liet dialogeren met jazz, rock, poëzie, dans en cinema. Songs for Amelia Earhart, dat ze met Brussels Philharmonic uitvoert, gaat over de mysterieuze verdwijning van de Amerikaanse pilote Amelia Earhart in 1937, tijdens haar poging om de wereld rond te vliegen. Ars Musica is een festival waarop ook nieuwe composities worden gecreëerd. Zo gaat de symfonie Ombres célestes van Jean-Luc Fafchamps in première als onderdeel van Fiction Science, een thematische avond over muziek in sciencefictionfilms.