De lichtende, landelijke taferelen van Thomas Kinkade die bij duizenden worden gereproduceerd, hebben de harten van Midden-Amerika veroverd en maakten van de Media Arts Group uit San Jose (Californië) één van de snelst groeiende bedrijven in de top-200.
...

De lichtende, landelijke taferelen van Thomas Kinkade die bij duizenden worden gereproduceerd, hebben de harten van Midden-Amerika veroverd en maakten van de Media Arts Group uit San Jose (Californië) één van de snelst groeiende bedrijven in de top-200. Kinkade volgde een opleiding aan het Art Center College of Design in Pasadena, waar hij tot het besef kwam dat zijn werk het grote publiek moet aantrekken, om te kunnen verkopen. In 1990 ging hij scheep met zijn vriend Kenneth Raasch, die voordien een medisch facturatiebedrijf leidde. Samen stichtten ze Media Arts. Intussen hebben ze over het hele land meer dan 140 galerijen in winkelcentra waar de kopieën en zelden ook afdrukken van Thomas Kinkade worden verkocht. De prijzen voor de reproducties schommelen tussen 50 dollar voor een afdruk op doorsneeformaat en 15.000 dollar voor een litho op doek. Het origineel zelf verkoopt hij nooit.De werken maken geen grote indruk op critici, maar sentimentaliteit verkoopt. De verkoopcijfers van Media Arts stegen de laatste drie jaar met 37% per jaar en voor 1998 wordt een omzet van meer dan 120 miljoen dollar verwacht. Het bedrijf bezit zelf maar 26 galerijen. De overige worden uitgebaat op zelfstandige basis. Hierdoor weet Media Arts zijn vaste kosten laag te houden, en bedragen de werkingskosten 20%.Media Arts heeft al licentieovereenkomsten met Crown Crafts (voor sierkussens, tapijten, lakens en handdoeken), Hallmark (voor kaartjes en sieraden) en Avon (andere hebbedingen). Meubelgigant Lza-Z-Boy lanceert verschillende lijnen van dure meubelen gebaseerd op de 'mystiek' van Kinkade. Verwacht wordt dat de inkomsten uit deze licenties - waarop geen onkosten worden gemaakt - dit jaar van 1,9 miljoen dollar stijgen tot 4,2 miljoen dollar. Media Arts kan zijn marketing tot een minimum beperken. Ruim 11.000 mensen betalen 45 dollar als lid van een verzamelclub, die een driemaandelijkse nieuwsbrief uitgeeft met nieuws over het recentste werk van Kinkade, onder meer zijn inspirerende boek 'Lightspots for living'. Toen hij in januari (vorig jaar) verscheen op QVC, een teleshopping-zender, werden op één uur tijd voor 2,2 miljoen dollar van zijn producten verkocht. "We gaan het land veroveren", stelt Raasch. "Maar alles wat we ondernemen, moet passen bij het Thomas Kinkade-imago, en mensen een gevoel van welbehagen schenken." Forbes.