De multimedia hebben de voorbije tien jaar een zelden geziene vlucht genomen. Gps, gsm, UMTS, wifi en ga zo maar door: nieuwe concepten en technologieën die niet meer te tellen zijn. Ze zijn heel gewoontjes geworden in het dagelijkse leven, zowel privé als professioneel. Een van de gemene delers in dat multimediale landschap is mobiliteit. Nogal wat elektronica moet ons almaar mobielere leven vergemakkelijken.
...

De multimedia hebben de voorbije tien jaar een zelden geziene vlucht genomen. Gps, gsm, UMTS, wifi en ga zo maar door: nieuwe concepten en technologieën die niet meer te tellen zijn. Ze zijn heel gewoontjes geworden in het dagelijkse leven, zowel privé als professioneel. Een van de gemene delers in dat multimediale landschap is mobiliteit. Nogal wat elektronica moet ons almaar mobielere leven vergemakkelijken. Met niet eens een flinke snuif verbeeldingskracht zou je kunnen vermoeden dat al die spullen ook de auto van de topmanager hebben veroverd. Om de man achterin ook tijdens zijn verplaatsingen met chauffeur te laten functioneren. Trends ging dus langs bij de drie merken die in dit segment de plak zwaaien: Mercedes, Audi en BMW. Immers, tot spijt van wie het benijdt, de Duitse constructeurs blijven heer en meester op dit terrein. Met uitzonderingen die de regel bevestigen, gaan topmanagers die zich laten rijden shoppen bij dat driekransje. Een mens zou zich soms afvragen waarom, en tegelijk ook niet. Een handvol jaren geleden, in het kader van een andere reportage, stelde uw dienaar zich die existentiële vraag. Hij reed immers af en toe met een Peugeot 607 of een Lexus LS, later ook de Citroën C6. En ervoer toch ook wel enig welbehagen in de luxe die hij daar proefde. Vandaar dat hij de proef op de som nam, en een vriend-topmanager geblinddoekt naast zich in een Mercedes E Klasse, een Audi A6, een Peugeot 607, een Nissan Maxima en een Lexus LS schoof. Op ons kinderzieltje, echt waar, de snoodaard haalde ze er allemaal uit. Allemaal zoals in: de niet-Duitse topberlines. Aan het motorgeluid, of liever, het gedeelte van dat motorgeluid dat niet tot in de passagiersruimte doordrong. Aan het aanvoelen van de gebruikte materialen in het interieur. Aan het dichtslaan van de deuren ook. Veeleer dan het gewicht, dan wel het geluid van een dichtvallende deur. Die ene proef strookt perfect met de markt. BMW met zijn 7 Reeks, Mercedes met de S Klasse en Audi met de A8 domineren nog altijd die topmarkt. Uittredend premier Guy Verhofstadt suist rond in een A8 en koning Albert II heeft altijd een voorkeur gehad voor het comfortabele gevoel van de S Klasse. Zoals topmanagers. "Maar dan moet je wel een onderscheid maken in die categorie", zegt Alexandre Laporte, bij de Belgische importeur van Mercedes verantwoordelijk voor deze topmarkt. "Topmensen van familiebedrijven vallen wel eens voor een Maybach. Maar managers van beursgenoteerde bedrijven moeten verantwoording afleggen, zowel naar boven als onder. En komen dus niet verder dan een S Klasse. Bovendien zit die auto dan ook vaak in het totale leasingpakket van zo'n bedrijf." En of die mensen dan ook rijdende kantoren bestellen, als hun S Klasse aan vernieuwing toe is? Laporte: "In principe kunnen we alles afleveren. U vraagt het, wij configureren het. Maar in de praktijk is het allemaal niet zo spectaculair, hoor. Een uitklapbaar tafeltje om een laptop op te zetten, en een leeslamp. Dat wel, ja. En ministers willen gewoon voldoende plaats om een grote doos met dossiers te zetten. Zodat ze die op weg naar Brussel kunnen ondertekenen." Bij BMW is pr-manager Christophe Weerts het roerend eens met zijn rivalen. "In Genève zag ik op het autosalon eens een 7 Reeks die helemaal als kantoor was uitgerust. Alle multimediale snufjes die je kon verzinnen. Heel indrukwekkend, een volwaardig rijdend kantoor. En neen, we hebben er in België nooit eentje van verkocht." Wat misschien wel niet abnormaal is. De krant lezen en dossiers doornemen, misschien houdt het daar wel een beetje mee op in de auto, voor de topmanager. En communiceren natuurlijk, maar dat kan met een gsm van 79 euro. Neen, veeleer dan de meest spectaculaire multimediale snufjes wil de topmanager comfort in zijn limousine, "ingebouwde koelkastjes zijn populairder", zegt Weerts. "En ruimte, vooral: onze lange versie van de 7 Reeks, de 730 LD, verkoopt goed op deze markt." Wat niet is, kan natuurlijk komen. Sneller dan we vermoeden. De wereld functioneert almaar vaker op het ritme van het internet, en de wereld staat niet stil als de topmanager zich van locatie A naar B laat voeren. BMW geeft hier alvast een aanzet. Met Connected Drive wil BMW het internet in de auto brengen. Het concept is nu al actief in Duitsland en wordt in 2008 wellicht ook beschikbaar in België. Daarvoor heeft de Duitse constructeur een exclusief contract met Google. Via het iDrive-systeem, dat de elektronica in de 7 Reeks nu al regelt, zal het mogelijk zijn om internetbladzijden op te vragen, beurskoersen op te volgen of hotels te regelen. Klinkt mooi, maar toch: hoewel we het systeem niet konden uittesten, hebben we nu al bedenkingen. Voor de connectiviteit zal BMW uiteraard afhangen van het mobieletelefonienetwerk. Omdat een auto nog altijd een object in beweging is, valt dat lang niet altijd mee. Wie ons niet gelooft, probere het uit. U neemt een laptop en een UMTS/GPRS-kaart van Proximus. U gaat achterin zitten en laat zich van pakweg Aalst naar de kust rijden. Probeer dan maar eens constant online te blijven met een surf- en mailsnelheid die het predicaat comfortabel verdient. Met andere woorden: de multimediale bal ligt eigenlijk niet in het kamp van de autoconstructeurs. Televisie in de auto is bij alle topmerken mogelijk, maar ongestoord naar één kijken tijdens het rijden, lukt zelden. Het schoentje knelt dus nog bij de providers van mobiele connectiviteit. Vandaar, een niet eens avontuurlijke voorspelling: als we over vijf jaar een nieuwe balans opmaken, dan zou de auto van de topmanager er wel al eens heel anders kunnen uitzien. Omdat hard aan connectiviteit wordt gewerkt, en ook deze wereld niet aan de realiteit ontsnapt: zodra een technologie op een comfortabele manier gebruiksklaar is, wordt ze ook overal ingestopt. Twintig jaar geleden was telefoneren in de auto uitzondering, nu zit iedereen tussen vier wielen te bellen. En niet alleen de topmanager of minister achterin. (T)Door Jo Bossuyt