"Vandaag begint voor ons de drukke periode," vertelt Tony Geraerts op de eerste werkdag van 1999. Wie handelt in typische zomerproducten, verwerkt zijn piekproductie vaak in de winter. In de zomer is er tijd om ideeën op te doen en over diversificatie na te denken.
...

"Vandaag begint voor ons de drukke periode," vertelt Tony Geraerts op de eerste werkdag van 1999. Wie handelt in typische zomerproducten, verwerkt zijn piekproductie vaak in de winter. In de zomer is er tijd om ideeën op te doen en over diversificatie na te denken. Tien jaar geleden was Tony Geraerts marktkramer. Zijn huidige vennoot Alfons Vandoninck leverde hem telkens weer nieuwe blikvangers, waaronder ook muggenmelk. Om de productie hiervan in eigen beheer te houden, werd Jaico geboren. Vandaag is Geraerts directeur van Jaico, dat verleden jaar een omzet haalde van 70 miljoen frank en een winst na belastingen van 113.000 frank - een terugval met 20% tegenover het topjaar 1995. Het succesproduct van Jaico is nog steeds de muggenmelk, die intussen de naam MoustiMug kreeg. Jaico heeft twaalf mensen in dienst. Daar worden tijdens piekperiodes nog eens dertig interimairs aan toegevoegd. "Negentig procent van de omzet betreft export. Daarbij ligt de nadruk op Europa, Scandinavië en het Verre Oosten. Afrika valt nog uit de boot. Want hoewel onze muggenmelk er nuttig kan zijn, is deze voor de meeste consumenten nog steeds te duur," aldus Geraerts. Ook de Duitse markt, waar concurrent Bayer de scepter zwaait, is voor Jaico voorlopig nog onontgonnen gebied. Hiervoor zou MoustiMug als geneesmiddel moeten worden geregistreerd - een hindernis die nog niet is genomen. "De basis van onze muggenmelk bestond al in de jaren '50 en de efficiëntie ervan bleek tijdens de Korea-oorlog. Wij hebben de bestaande formule alleen maar geoptimaliseerd," vertelt Geraerts. Jaico werkte daarvoor nauw samen met enkele apothekers, diverse farmaceutische bedrijven en het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Het product is een repellent (verjager) en geen dodend insecticide, wat voordelen biedt inzake efficiëntie, resistentie en immuniteit. MoustiMug is inmiddels verkrijgbaar als roller, in gelvorm of als stick. Jaico teert op het succes van de muggenmelk, maar beseft het gevaar van één succesartikel en zoekt zijn gamma uit te breiden. Zo wordt binnenkort een product gelanceerd dat de handen bacterievrij houdt zonder water en zeep. Daarin werd 4 miljoen frank geïnvesteerd. Dit product zal wellicht eerst in Nederland worden geïntroduceerd, louter omwille van de nabijheid van de Nederlandse distributeur Imgroma. In een volgende fase zal Sandipro worden ingeschakeld voor de distributie in België. In de diversificatiestrategie van Jaico werden ook missers genoteerd. Zo werd de voorbije jaren hard gewerkt aan de ontwikkeling van een muggenstekker. Toen die artikelen in Nederland werden verboden - misschien volgt ook België - werd het project stopgezet. Al bij al geen slechte zaak. Want als ook bij ons de fameuze stekker uit de slaapkamer verdwijnt, staat er binnen de kortste keren MoustiMug op elk Vlaams nachtkastje.