Het aanbod van 125 cc-motoren en scooters met een maximaal vermogen van 15 pk groeit. Dat is onder meer te danken aan het feit dat houders van een rijbewijs B met dergelijke gemotoriseerde tweewielers in het verkeer mogen zonder bijkomend examen voor het rijbewijs A.
...

Het aanbod van 125 cc-motoren en scooters met een maximaal vermogen van 15 pk groeit. Dat is onder meer te danken aan het feit dat houders van een rijbewijs B met dergelijke gemotoriseerde tweewielers in het verkeer mogen zonder bijkomend examen voor het rijbewijs A. Tot nog toe moest je kiezen tussen motorfietsjes met versnellingen en scooters met een automaat. Maar Suzuki brengt vanaf dit modeljaar de FL125 Address op de markt, een kruising tussen een motor en een scooter. Fundamenteel is de FL125 een motorfiets: het motorblok is in het frame gemonteerd en de aandrijving gebeurt via een ketting (in een onderhoudsvrije gesloten kettingkast). Maar voor het overige is de FL125 een scooter: er is het nodige plaatwerk om de benen van de berijder te beschermen tegen weer en wind en de instap is laag. Schakelen moet je met de FL125 wel, maar koppelen niet: de machine heeft een semiautomatische vierversnellingsbak. Suzuki mikt met dit model vooral op het gebruik in de stad, de urban jungle. De FL125 is een puur praktisch vervoermiddel voor de zeer scherpe prijs van 2130 euro (vergelijk: een Suzuki 125 cc Burgmannscooter kost meer dan 3600 euro). Het machientje is in Azië zeer populair: daar heeft Suzuki er naar eigen zeggen al miljoenen van verkocht. Maar hoe trekt de FL125 zich uit de slag in het Belgische woon-werkverkeer? Niet slecht. De motor-scooter is door zijn lage gewicht zeer handelbaar in het stadsverkeer en trekt vlot genoeg op om de auto's voor te blijven als de verkeerslichten op groen springen. De semiautomatische versnellingsbak is wel wennen: opschakelen is eenvoudig, maar terugschakelen verloopt moeilijker. Je moet immers met je hak het pedaal in de vorige versnelling zetten. Op de snelweg blijkt de FL125 net snel genoeg om met het langzamere deel van het verkeer (vrachtwagens ...) mee te kunnen. De kilometerteller gaf in ideale omstandigheden iets meer dan 100 kilometer aan. In fileverkeer vormde het snelheidsnadeel geen probleem. Voor woon-werkverkeer met veel snelwegkilometers is de FL125 niet de beste oplossing, maar voor verkeer vanuit de buitenwijken of de randsteden naar de stadscentra is deze machine wel goed. Groot voordeel is het lage verbruik: 3 liter op 100 kilometer. Nadeel dan weer is de kleine tankinhoud van 4,3 liter. Ideaal voor stadsverkeer, minder goed voor wat langere woon-werkverkeerritten omdat je dan toch bijna elke dag aan de pomp staat. (T) Ad van Poppe