SUPERBIKE
...

SUPERBIKENa tien jaar heeft Suzuki weer een nieuwe GSX-R 750. In 1985 pakte de Japanse fabriek voor het eerst uit met de GSX-R 750, een viercilinder van 750 cc. Sindsdien kwamen er alleen nog verbeterde versies, zodat Suzuki in de internationale racerij geen partij meer was voor de snellere machines van Ducati, Yamaha, Honda en Kawasaki.De nieuwe GSX-R is kompakter en sneller dan de oude ; hij weegt slechts 179 kilo en zou goed zijn voor 128 pk. Met deze motor wil Suzuki opnieuw deelnemen aan het wereldkampioenschap Superbike. Nog deze maand komt de GSX-R op de Belgische markt in drie kleurenkombinaties : wit/blauw, goud/zwart en zwart/paars.STADSMOTOREen motor is makkelijk in het stadsverkeer, zo wordt gezegd. De vraag is dan wel : wélke motor ? Het Franse blad Moto Revue deed in Parijs een vergelijkende test met een scooter (Hexagon 125 cc), een enduro-motor (Honda 650 Dominator), een toerisme-motor (Honda Goldwing 1500 GL), een sportmotor (Yamaha YZF 750) en een custom-bike (Honda 600 VT).De sportmotor bleek te snel voor het stadsverkeer ; bovendien krijgen polsen en onderarmen veel te verduren. De toerisme-motor valt niet gemakkelijk tussen de auto's door te loodsen en is te zwaar om vlot te parkeren. Met de custom gaat het al beter, maar de langere wielbasis maakt kort sturen moeilijk.De enduro-motor is bijnaideaal : hij is handelbaar en biedt een goed overzicht van het verkeer dankzij de hoge zitpositie. Ideaal is de scooter : licht, wendbaar en zuinig, met ruimte voor bagage en redelijke bescherming van de voeten. Buiten de stad is de scooter evenwel niet aan te raden.CIJFERSIn de periode van januari tot en met september dit jaar werden 13.441 nieuwe motorfietsen ingeschreven : 4,25 % meer dan tijdens dezelfde periode in '94. De tweedehands markt kent een lichte stijging van 0,3 %, met een totaal van 39.920 inschrijvingen.Honda is nog altijd marktleider, met 3051 nieuwe motoren. Dat is echter 3,3 % minder dan vorig jaar. Yamaha heeft in september de tweede plaats overgenomen van Suzuki. Yamaha staat geboekt met 2756 nieuwe inschrijvingen, 18,4 % meer dan in '94. Suzuki haalde 2723 inschrijvingen en ging daarmee 4,5 % vooruit tegenover van vorig jaar.Opvallend is dat Kawasaki de laatste maanden veel beter doet, en bijna terug is op het niveau van vorig jaar. In het begin van dit jaar had Kawasaki te kampen met leveringsproblemen, als gevolg van de aardbevingen in Kobe. Het merk heeft totnogtoe 1721 nieuwe inschrijvingen genoteerd, 3,9 % minder dan in '94.Van de Europese merken is BMW de koploper (1226, plus 5,4 %) ; Triumph is de grootste groeier (175, plus 63,5 %). Ducati is het grootste Italiaanse merk (421), maar kende een achteruitgang van 6,5 %. Harley-Davidson was goed voor 601 nieuwe inschrijvingen, een vooruitgang van 16 %.Het best verkochte model in september was de BMW R 1100 RT (24 stuks). Voor de eerste negen maanden van dit jaar staat de Yamaha XJ 900 S aan de kop van de verkoopcijfers (398) ; daarna volgen de Yamaha XJ 600 S/N (307), de Honda CBR 600 F (299), de Suzuki GSX 750 F (291) en de Yamaha XV 750 (285).De tijd van toenDe Kawasaki Estrella 250 biedt onversneden rijplezier uit de jaren vijftig : hedendaagse techniek in een klassieke vormgeving.Bij het aanschouwen van de Kawasaki Estrella 250 moet je even naar de kalender kijken : is het echt 1995, of zitten we terug in 1955 ? Qua design is de Estrella namelijk een getrouwe kopie van de Britse ééncilinders uit de jaren vijftig. Het is een sympatieke motor, niet zo'n monster dat de minder ervaren motorrijder angst inboezemt.De tank is bolvormig, zonder uitsparingen voor de knieën. Het stuur heeft een klassieke vorm, met een kilometerteller (er is geen toerenteller) en verklikkerlichtjes voor de richtingaanwijzers die er net zo uitzien als in de tijd van toen. Er zit een éénpersoons-zweefzadel op, en het achterspatbord is voorzien van een verchroomde bagagedrager.Deze Kawasaki wordt aangedreven door een ééncilinder van 249 cc, die niet geheel vrij is van trillingen zonder dat dit evenwel hinderlijk wordt. De techniek is immers volkomen hedendaags : in tegenstelling tot de Britse voorbeelden uit de jaren vijftig is er geen lekkende olie, geen aangeblokte versnellingsbak, geen kickstarter. Er zitten degelijke schijfremmen op, en de uitlaat geeft een sonore roffel te horen.Is motorplezier recht evenredig met de cilinderinhoud ? Nee, zo blijkt : met zijn ééncilinder van 250 cc biedt de Kawasaki Estrella net zoveel gein als een zware viercilinder van 1200 cc. Toegegeven : met deze machine kan je niet wegscheuren in een geur van verschroeid rubber, bij 130 km/u is de topsnelheid duidelijk bereikt, met wat tegenwind of op een hellende weg moet je zelfs even een versnelling terugschakelen. Maar dit wil daarom nog niet zeggen dat de boel niet vooruitgaat : een vlotte kruissnelheid van 120 km/u is geen probleem, en je hoeft tenminste niet bang te zijn voor verdekt opgestelde multanova's.Op bochtige wegen is snelheid niet alleenzaligmakend ; daar komt ook handelbaarheid bij kijken. De Estrella 250 heeft een degelijke wegligging, dankzij het lage gewicht. Ook in file- en stadsverkeer is een lichte motor uiteraard veel handiger. Een ander voordeel is het redelijke brandstofverbruik : wij kwamen goed uit de voeten met één liter loodvrij per 25 kilometer.Wie denkt Kawasaki te bereiken met deze machine ? De niet meer zo jonge manager, die een Harley te duur vindt en zijn vrouw erop wijst dat de Estrella "maar" een 250 is ? De doorgewinterde rijder die een Estrella wil als gadget ? Mensen met heimwee naar de jaren vijftig ? De markt zal dat uitmaken. In elk geval vonden wij het jammer dat we de Estrella na de testperiode weer moesten inleveren.AD VAN POPPELKawasaki Estrella 250 Een getrouwe kopie van de Britse ééncilinders uit de jaren vijftig.