MOTOR. STYLE

Ad Van Poppel medewerker Trends

SALON

Van 18 tot 28 januari vindt de tweejaarlijkse auto- en motorsalon plaats op de Heizel in Brussel. Voor de gemotorizeerde tweewielers is een apart “paleis” (zo heet dat) voorzien, waar ook accessoires en motorkleding getoond worden. De motorbranche heeft in 1995 de salon niet overgeslagen, zoals de sektor van de personenwagens : in januari van dit jaar was er een extra motorsalon tijdens de salon voor bedrijfsvoertuigen. Op die manier wilde men de verkoop op peil houden. Het afgelopen jaar gingen de verkoopcijfers van motorfietsen dan ook nog altijd in stijgende lijn.

VERKOOP

Tot en met de maand november is de verkoop van nieuwe motoren in 1995 met 4,7 % vooruitgegaan, in vergelijking met dezelfde periode in 1994. Alles bij elkaar werden er 14.408 nieuwe motorfietsen ingeschreven. De verkoop van tweedehands motoren steeg met 1,6 % tot 44.399 eksemplaren.

De hitparade van de merken wordt nog altijd aangevoerd door Honda, dat 3253 stuks afzette (toch 3,4 % minder dan in ’94). Op korte afstand volgt Yamaha met 2958 eksemplaren (16,4 % meer dan in ’94). Dit merk was het hele jaar verwikkeld in een nek-aan-nekrace met Suzuki, dat zijn konkurrent dicht op de hielen zit met een totaal van 2871 nieuwe inschrijvingen (plus 5,3 %). Het kleinste Japanse merk, Kawasaki, kende een lichte achteruitgang van 2,6 % en kwam eind november op 1839 eksemplaren.

De Japanse merken hebben samen 75,8 % van de markt. Het sterkste niet-Japanse merk is BMW. Deze Duitse motorenbouwer zag zijn verkoopcijfer met 9,2 % omhoog gaan tot 1327 stuks. Harley-Davidson kon 650 nieuwe inschrijvingen noteren (plus 16,1 %). Ducati, het best verkochte Italiaanse merk, moest 8,6 % inleveren en kwam uit op 445 eksemplaren. Een stevige groeier was het Britse Triumph, dat met 191 stuks maar liefst 64,7 % vooruitgang boekte.

HELMEN

De Belgische helmenfabrikant Lazer heeft drie nieuwe modellen op de markt gebracht. Het topmodel is de zogenaamde Viper, gemaakt van dynamee- en karbonvezels. De kombinatie van die twee moet een sterke maar toch lichte helmschaal mogelijk maken. De Viper kost 10.995 frank in de effen uitvoering ; voor een veelkleurige versie moet 12.495 frank betaald worden.

Karbonvezel is tegenwoordig erg “in” bij snelle motorrijders ; de meeste merken hebben wel een helm waarin dat materiaal verwerkt is. (Er bestaan zelfs helmen met carbon fibre look, waarin niet één enkel vezeltje is verwerkt !)

Naast de Viper brengt Lazer ook de Falcon, een helm van kunststof met het zogenaamde RBS (rigidity brace system, een ring aan de onderkant van de helm) en het nieuwe morpho-koncept. Dit laatste betekent dat het binnenwerk aangepast kan worden aan de vorm van de schedel. Aan de Falcon hangt een prijskaartje van 6995 frank. Ten slotte omvat de Lazer-gamma ook een nieuwe jethelm met beweegbaar scherm en zonneklep.

Op maat gemaakt

Made in Holland : Norelli bouwt een “chopper” of een “custom” naar de wensen van de klant, op basis van Suzuki-techniek.

Norelli is een nieuw merk in de motorwereld. Zo te horen lijkt het te gaan om een Italiaanse motorfiets. De Norelli is echter van Nederlandse makelij, ook al wordt hij aangedreven door een 1400 cc V-twin van Suzuki. De naam Norelli komt van geestelijke vader Henk van Norel, aangevuld met de lettergreep li voor Long Interest.

Van Norel is direkteur van Motorcity in Apeldoorn, waar hij mensen over de vloer kreeg die een speciale motor wilden hebben. “Wij zijn het meest gespecializeerde bedrijf in Nederland voor de ombouw van Japanse motorfietsen tot echte choppers, ” zegt hij. Zowat een jaar geleden besloot hij zelf een chopper te maken, en in het najaar stond de Norelli al te blinken op de MotorRai in Amsterdam.

Er zijn twee modellen : de Long Rider (LR) en de Forty-Two. De LR is volgens zijn maker de eerste echte produktie-chopper. Opvallend is vooral de lange voorvork, waardoor de motor helemaal doet denken aan Easy Rider. Die vork heeft een speciaal veersysteem, zodat de wegligging niet al te slecht wordt in de bochten. “We gebruiken de superbetrouwbare Japanse mekaniek en voor de rest ontwikkelen we zelf onderdelen, ” aldus Van Norel. “Het frame van de LR maken we in samenwerking met een Duitse chopper-bouwer. “

Van de Long Rider zullen in één jaar 100 eksemplaren gebouwd worden ; daarna komt er een nieuw ontwerp. Voor een dergelijke motor moet wel 36.500 gulden (zowat 650.000 frank) neergeteld worden. Een redelijk bedrag, vindt Van Norel : “Voor dat geld kan je zelf geen fatsoenlijke chopper bouwen. “

De Long Rider is een extreme motorfiets. Voor een wat breder publiek biedt Norelli de Forty-Two, die meer beantwoordt aan de klassieke lijnen van Harley-Davidson. Van dat model worden er 200 geproduceerd. Van Norel : “Wat willen de mensen ? Een mooie stoere motor, weg uit het chopper-segment, meer naar de custom toe. “

Die Forty-Two kost 29.500 gulden (550.000 frank), wat volgens de Motorcity-baas een heel konkurrerende prijs is. Hij wijst erop dat de koper waar voor zijn geld krijgt, want de finishing touch wordt door de klant bepaald. Wat dat betreft, mogen we spreken van een echte custom bike (op maat gemaakt).

Sinds hun lancering hebben de Norelli’s al veel reakties losgemaakt. Van Norel zegt dat zijn produkt goed ontvangen is. Begin december waren er al 25 inschrijvingen voor een Norelli ; bij 50 bestellingen wordt de eerste serie gemaakt (bouwtijd : zes weken). De Belgische koper van een Norelli zal de motor wel moeten laten keuren bij de bevoegde instanties, om hem te kunnen invoeren en op de weg te mogen brengen.

AD VAN POPPEL

Norelli Long Rider Een echte “chopper”, in Nederland gebouwd rond superbetrouwbare Japanse mekaniek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content