De Superb van Skoda heeft nog altijd dezelfde grote deugd als weleer: weinig auto's in zijn klasse gunnen je zo weelderig veel binnenruimte. Of liever: geen andere auto's. Om achterin evenveel beenruimte te vinden, moet je al shoppen in de klasse van de verlengde limousines, zoals de BMW 7 in zijn L-variant. De breakversie levert ook nog eens een koffer van 660 liter - 625 liter voor de berline. Maar het modeljaar 2019 van de Superb, een facelift van de generatie die in 2015 werd gelanceerd, verschilt op tw...

De Superb van Skoda heeft nog altijd dezelfde grote deugd als weleer: weinig auto's in zijn klasse gunnen je zo weelderig veel binnenruimte. Of liever: geen andere auto's. Om achterin evenveel beenruimte te vinden, moet je al shoppen in de klasse van de verlengde limousines, zoals de BMW 7 in zijn L-variant. De breakversie levert ook nog eens een koffer van 660 liter - 625 liter voor de berline. Maar het modeljaar 2019 van de Superb, een facelift van de generatie die in 2015 werd gelanceerd, verschilt op twee andere terreinen grondig van zijn stamvader. Om te beginnen is hij niet langer die goedkope auto die in de grote VW-groep een onklopbare verhouding tussen de waarde en de kostprijs serveerde. Er hangt tegenwoordig ook een prijskaartje aan waar je even bij gaat nadenken, zeer zeker als je ook nog wat opties kiest. Eigenlijk geldt dat voor het hele Skoda- gamma: je moet er niet meer langs voor écht goedkope wielen. Je betaalt natuurlijk nog altijd wat minder dan bij Volkswagen, maar op koopjes moet je niet meer rekenen. Zoals altijd heeft ieder nadeel zijn voordeel. Een Skoda zat nooit beter in elkaar geschroefd dan nu. Je krijgt dus veel meer voor je geld. We schreven het in deze rubriek al eens toen we de Karoq testten, de grote SUV van de Tsjechische constructeur: vandaag koop je bij Skoda eigenlijk een Volkswagen. Alleen staat er een ander logo op. Tien jaar geleden was dat ook al zo, maar zat er een veel groter verschil in het de kwaliteit van de materialen voor het interieur dan nu het geval is. Er is nog meer veranderd in de levensloop van deze Superb, die veel componenten deelt met de Volkwagen Passat maar wel een heel eigen stilistische identiteit heeft. Ooit was dit een esthetisch minder geslaagde auto. Alsof er iets aan de proporties van de berline schortte - de contouren van de break zaten iets beter. Maar bekijk de huidige Superb en je stelt vast dat de lelijke eend een mooie zwaan is geworden. Vooral de breakversie, de zogenaamde Combi, die we meekregen voor deze test. De turbodiesel van 190 paarden is bijzonder gretig en kan bovendien zeer zuinig uit de hoek komen als je wat doseert met het rechterpedaal. We verbrandden gemiddeld 5,8 liter, maar hadden er met wat meer ingetogenheid minstens een halve liter van kunnen afknijpen.