Apple mag zich sinds afgelopen week het meest waardevolle technologiebedrijf ter wereld noemen. Het bedrijf steekt daarmee eindelijk zijn grootste rivaal, Microsoft, voorbij met een marktkapitalisatie van meer dan 222 miljard dollar. Dat is niet verwonderlijk, want Apple slaagt erin om elk kwartaal de analistenverwachtingen te kloppen.
...

Apple mag zich sinds afgelopen week het meest waardevolle technologiebedrijf ter wereld noemen. Het bedrijf steekt daarmee eindelijk zijn grootste rivaal, Microsoft, voorbij met een marktkapitalisatie van meer dan 222 miljard dollar. Dat is niet verwonderlijk, want Apple slaagt erin om elk kwartaal de analistenverwachtingen te kloppen. Steve Jobs kon in het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2010 met stevige resultaten uitpakken. De omzet nam toe tot 13,5 miljard dollar, terwijl de markt slechts uitging van 12,04 miljard dollar. Het kwartaal gaat zo meteen de geschiedenis in als het beste non-holiday kwartaal ooit en dat is vooral te danken aan de sterke prestatie van onder meer de iPhone en de iPod. Apple rapporteerde in de eerste drie maanden van het jaar een verkoop van bijna 11 miljoen iPods. De iPod handhaaft op die manier volgens het bedrijf zijn marktaandeel van 70 % in de mp3-markt in de Verenigde Staten. Bovendien ging het marktaandeel er in de internationale markt verder op vooruit. Ook de iPhone is een grote verrassing. Apple verkocht over het tweede kwartaal 8,75 miljoen iPhones. iPhoneverzendingen namen op jaarbasis met 131 % toe, meteen het hoogste cijfer ooit. De verkoop ging er vooral in Azië, Australië, Japan en Europa sterk op vooruit. De vernieuwing van de iPhone zal bovendien het optimisme over de langetermijngroei van het product alleen maar doen toenemen. De verkoop van Macs blijft met net geen 3 miljoen ook goed op peil, al kunnen we wel stellen dat er wat vertraging van de groei is. Over de iPad kregen we nog geen officiële verkoopscijfers. Het bedrijf moest de lancering van het product uitstellen tot eind mei, omdat de vraag boven de verwachtingen uitkwam. Data tonen wel aan dat Apple in de eerste week na de lancering liefst 500.000 iPads verkocht. Een sterkte van Apple ten opzichte van Microsoft is de winstgevendheid van het bedrijf. Het afgelopen boekjaar realiseerde Apple een omzet van 36,5 miljard dollar (Microsoft: 58 miljard dollar). De winstgevendheid verdriedubbelde bijna in drie jaar tijd dankzij de sterke marges. De brutomarge kwam in het tweede kwartaal uit op een indrukwekkende 42 %. Apple verwacht het komende kwartaal echter een marge van 'slechts' 36 %. Dat is vooral te wijten aan het eerste kwartaal van de verkoop van de iPad. Dat zal echter tijdelijk zijn, omdat de iPad een positieve bijdrage kan leveren aan het bedrijfsmodel van Apple. Er zijn bovendien nog andere elementen die de komende kwartalen mogelijk de marges kunnen drukken, zoals de sterkere Amerikaanse dollar, toekomstige productovergangen en de overgangsperiode van de draagbare Macs. Apple gaat een mooie toekomst tegemoet. Er zijn nog verschillende elementen die de groei van het bedrijf op lange termijn kunnen ondersteunen. Voorbeelden zijn de iPad, met verbeteringen voor de volgende generatie, de penetratie van de iPhone in China en het aanboren van nieuwe marktsegmenten, zoals de advertentie- en zoekmarkt voor mobiele telefonie. Het bedrijf zal zich echter moeten blijven bewijzen, want de sector is vrij competitief met andere grote spelers, zoals Microsoft, Sony en Google. Zo bevecht Google Apple in mobiele apparatuur met zijn Adroid OS en op het vlak van advertenties voor die mobiele apparatuur. Ook Sony bekampt Apple opnieuw, maar dan op het vlak van e-readers. Sony trok zich in 2007 terug uit de Japanse markt wegens te weinig vraag. Het management is echter van plan om zijn e-book te verkopen in onder meer China, Spanje en Australië. Microsoft wil dan weer proberen de opmars van de iPhone te stoppen met zijn eigen product. Apple heeft momenteel het momentum in zijn voordeel. Steve Jobs zag eerder dan gelijk welke concurrerende speler dat hardware en software hand in hand moesten gaan met gebruiksvriendelijkere producten, die weinig moeite vragen van de gebruiker. De producten van Apple zijn kant-en-klaar. Het Apple-aandeel is op een jaar tijd met bijna 90 % gestegen en de waardering is navenant. Ondanks het feit dat een premie voor de technologiespeler wel enigszins te rechtvaardigen is, is de waardering toch te sterk opgelopen. Apple noteert nog altijd aan 16 keer de verwachte winst voor 2011 en zelfs bijna 19 keer de winst voor 2010. Ook op het vlak van EV/ebitda is het aandeel te duur. Apple noteert aan een EV/ebitda van 10,11, die beduidend hoger ligt dan de 6,9 van zijn sectorgenoten (ter vergelijking: Microsoft 6,89; Sony 4,3 en Google 9,25). Het is best mogelijk dat Apple in de toekomst zijn dure waardering wat ontgroeit door met steeds betere prestaties te komen, maar het risico van een indrukwekkende koersval bij de minste teleurstelling is te groot. Het bedrijf is weliswaar in uitstekende conditie en goed in de markt gepositioneerd, maar om waarderingsredenen geven we toch een verkoopadvies. (C) Door Ken Van WeyenbergApple is op een jaar tijd met bijna 90 % gestegen en de waardering is navenant. Tijd om te verkopen.