Met een brutowinst van 139 miljoen euro is het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen in 2012 het nummer tien in de provinciale lijst van de grootste winstmakers. Op 277 miljoen euro omzet is die winst zelfs fenomenaal. Of buitensporig? Uiteindelijk komt die omzet van concessiegelden en havenrechten die door private bedrijven betaald worden voor het gebruik van de infrastructuur, waarop het Havenbedrijf een monopolie heeft.
...

Met een brutowinst van 139 miljoen euro is het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen in 2012 het nummer tien in de provinciale lijst van de grootste winstmakers. Op 277 miljoen euro omzet is die winst zelfs fenomenaal. Of buitensporig? Uiteindelijk komt die omzet van concessiegelden en havenrechten die door private bedrijven betaald worden voor het gebruik van de infrastructuur, waarop het Havenbedrijf een monopolie heeft. "De winst wordt gereserveerd voor toekomstige investeringen", repliceert CEO Eddy Bruyninckx. "Het Havenbedrijf moet steeds meer kosten voor eigen rekening nemen. Ooit betaalde de Vlaamse overheid 60 procent van de investeringen in de kaaimuren, vandaag maximaal 20 procent. Ook de sluizen financiert het Havenbedrijf voor een kwart. Vroeger niets." In 2013 daalde de winst trouwens met 90 miljoen euro. Er viel 22 miljoen euro aan uitzonderlijke opbrengsten weg. Die bestonden vooral uit boetes van goederenbehandelaars die de contractueel afgesproken tonnenmaat niet respecteerden. De winstdaling is ook te wijten aan de forse stijging van risico- en lastenvoorzieningen, van 5,8 naar 43,4 miljoen euro. Ondanks de winstdaling trekt het Havenbedrijf in 2013 toch het dividend op van 12,8 naar 21,3 miljoen euro. Dat lijkt een antwoord op de kritiek van Fernand Huts van Katoen Natie, die het Havenbedrijf verweet gierig te zijn tegenover de aandeelhouder, de stad Antwerpen. Jan Adam, de financieel directeur van het Havenbedrijf, argumenteerde vorig jaar in Trends dat het Vlaams Gewest, dat havenactiviteiten subsidieert, zou protesteren als het geld voor havens indirect zou worden gebruikt om de Antwerpse financiën te onderstutten. Bovendien zouden concessiehouders en rederijen bij een te hoge winstuitkering vragen waarom hun tarieven niet dalen als die winst niet wordt besteed aan haveninvesteringen. Adam: "Onze winstuitkering is een marktconform dividend van 4 procent op 307 miljoen euro kapitaal." Het kapitaal bleef gelijk. Waarom krijgt de aandeelhouder een dividend van bijna 3 procent meer op het kapitaal van een bedrijf dat het slechter deed dan vorig jaar? "De redenering van onze financieel directeur blijft geldig", aldus Bruyninckx. "De concessiehouders zijn goed voor 115 miljoen euro en de rederijen voor 102 miljoen euro inkomsten. Als onze klanten de indruk krijgen dat wij de stadskas spekken met hun geld, hebben we een probleem. Maar onze aandeelhouder, stad Antwerpen, is het voorbije jaar wat van strategie veranderd en trok zijn dividend op omdat ze de financiële problemen wil aanpakken. Een meevaller is dat de stad niet meer vraagt te investeren in een voetbalstadion." HANS BROCKMANS"Als onze klanten de indruk krijgen dat wij de stadskas spekken met hun geld, hebben we een probleem"