Deze week wordt het DP World Tour Championship op het parcours van de Jumeirah Estates in Dubai gespeeld. Het is het sluitstuk van de European Tour. Het toernooi in Dubai, dat de best geklasseerde zestig spelers van het circuit aan de afslag krijgt, is een echte jackpot. Naast het officiële prijzengeld van 8 miljoen dollar wordt een premie van 5 miljoen dollar verdeeld onder de eerste vijf spelers in de Race to Dubai. In de epiloog van het seizoen valt er...

Deze week wordt het DP World Tour Championship op het parcours van de Jumeirah Estates in Dubai gespeeld. Het is het sluitstuk van de European Tour. Het toernooi in Dubai, dat de best geklasseerde zestig spelers van het circuit aan de afslag krijgt, is een echte jackpot. Naast het officiële prijzengeld van 8 miljoen dollar wordt een premie van 5 miljoen dollar verdeeld onder de eerste vijf spelers in de Race to Dubai. In de epiloog van het seizoen valt er voor de topspelers dus nog flink wat geld te verdienen. Die bedragen weken weleens kritiek los, omdat ze te hoog zouden zijn. Maar in het Amerikaanse circuit valt nog veel meer te verdienen. De FedEx Cup, de afsluiter van de PGA Tour, geeft een superbonus van niet minder dan 35 miljoen dollar, waarvan maar liefst 10 miljoen naar de winnaar gaat. Dit jaar was Justin Thomas de gelukkige. Het zijn waanzinnige bedragen, die vaak door de grote luxemerken op tafel worden gelegd. Die zijn bereid dik te betalen om hun imago bij een nichepubliek hoog te houden. Hoewel zich al een zekere democratisering heeft voltrokken, blijft golf een sport voor een publiek uit de hogere sociale klasse met een grote koopkracht. In 2016 werd wereldwijd bijna 2 miljard dollar aan sponsoring geïnvesteerd in golfevenementen. In die hitparade van investeerders staan prestigieuze merken zoals de Duitse autoconstructeur BMW, het Zwitserse horlogemerk Rolex en de luchtvaartmaatschappij Emirates bovenaan. Die bedrijven weten heel goed dat ze met grote golftoernooien, die overal ter wereld op televisie komen, een publiek kunnen bereiken dat naadloos past bij hun producten. In het geval van het Tour Championship is het businessmodel wel een beetje verschillend. Het toernooi kan rekenen op de steun van DP World en de lokale regering, die Dubai wil profileren als het ideale oord om het hele jaar door te golfen. In het kleine emiraat is er een tiental parcours van zeer hoge kwaliteit, in gerenommeerde resorts. Een golftoernooi van het hoogste niveau, dat topspelers aantrekt naar een spectaculair en zonovergoten parcours, past perfect in dat plaatje. De affiche voor de editie 2017 oogt in ieder geval goed: alle beste Europese spelers van het seizoen zijn van de partij. En natuurlijk komen ze niet alleen voor het geld aan de afslag. MIGUEL TASSO