Met Mondialité trekt Villa Empain, het Brusselse kunstencentrum op het snijvlak tussen westerse en oosterse cultuur, een compleet andere kaart dan op de vorige expo Decors. De bibliofiele kaart, want Mondialité draait rond het werk van de poëet-schr...

Met Mondialité trekt Villa Empain, het Brusselse kunstencentrum op het snijvlak tussen westerse en oosterse cultuur, een compleet andere kaart dan op de vorige expo Decors. De bibliofiele kaart, want Mondialité draait rond het werk van de poëet-schrijver Édouard Glissant (1928-2011). De centrale vraag is: hoe hou je een archief van een dode schrijver levend? Hoe maak je dat toegankelijk voor een internationaal publiek? Vertrekkend van het literaire oeuvre van Glissant, kozen de bekende curatoren Hans-Ulrich Obrist en Asad Raza voor een choreografie van uitgestalde boeken, tekeningen, interviewfragmenten, video's en kunstwerken, die verwant zijn aan zijn gedachtegoed. Kader Attia, Edith Dekyndt, Wifredo Lam en Steve McQueen maakten allemaal werk in zijn geest. Glissant had enorm veel invloed op kunstenaars en speelde met het idee om een museum te starten: het Musée du Tout-Monde op Martinique, het eiland waar hij woonde. Dat nooit gerealiseerde museum vatte hij op als een archipel van ideeën. Maar evengoed als een vermenging van culturen zonder de geglobaliseerde vervlakking. Of om het met Glissant te zeggen: "Mondialisering is totaal niet gelijk aan globalisering." Mondialité, nog tot 27 augustus in Villa Empain in Brussel TDM