Wie denkt dat de keuze van printerpapier beperkt is tot die van het formaat, vergist zich. Er bestaan weliswaar tal van formaten, maar nog veel meer kwaliteiten - ook al gaat het altijd om papier... of iets wat erop lijkt. Er bestaan papiersoorten voor elke smaak, elke behoefte en elke beurs.
...

Wie denkt dat de keuze van printerpapier beperkt is tot die van het formaat, vergist zich. Er bestaan weliswaar tal van formaten, maar nog veel meer kwaliteiten - ook al gaat het altijd om papier... of iets wat erop lijkt. Er bestaan papiersoorten voor elke smaak, elke behoefte en elke beurs.Iedereen die ooit een winkel is binnengestapt om een pak papier van 100 vellen te kopen, weet dat er een grote keuze bestaat, onder meer op het vlak van het gewicht. Niet alle printers aanvaarden elk gewicht. Meestal moet dat liggen tussen de 60 en de 80 gram per vierkante meter. Lichter papier kan in de printer verfrommelen en hem blokkeren, zwaarder papier is soms te dik... en blokkeert de machine dus eveneens. Verder moet men rekening houden met het absorptievermogen van het papier. Ook hier moet men de gulden middenweg vinden. Papier dat te sterk absorbeert, geeft een vlekkerige afdruk, zodat men geen hoge resolutie kan krijgen. Op papier met een laag absorptievermogen zal de inkt dan weer uitlopen, opnieuw met een knoeiboel als resultaat.Ook bij transparanten is de absorptie een struikelblok. Niet alle transparanten zijn geschikt voor alle printers. Inkjetprinters werken anders dan laserprinters (om ons tot de twee belangrijkste technieken te beperken), zodat ze andere transparanten kunnen nodig hebben. Hetzelfde geldt trouwens voor wit papier, maar hier is de tolerantie groter.WEL OF GEEN MERK?Wie de prachtige kleurenafdrukken ziet, waarmee de inkjetfabrikanten tegenwoordig de SoHo- (Small office, Home office) en thuisgebruikers proberen te verleiden, kan vaak in de kleine lettertjes lezen dat het resultaat is bereikt op papier dat speciaal voor deze of gene printer is ontworpen. Een marketingstrategie? Ongetwijfeld, maar niet alleen dat. "Wanneer wij een printer ontwikkelen, testen we hem op allerlei soorten papier, op zoek naar de beste resultaten," vertelt Bart Gastmans, verantwoordelijke verbruiksartikelen (papier, inkt...) bij Hewlett-Packard. "Bij de ontwikkeling spelen dus drie factoren mee, de hardware ( nvdr - de printer), de inkt en het papier." Met andere woorden, elke printer heeft zijn ideale papiersoort en zelfs zijn ideale inkt. Gebruikers van inkjetprinters hebben de keuze tussen standaard, gecoat of hooggeglansd ("foto", "glossy") papier. In een test van mei jongstleden komt het Amerikaanse magazine Computer Shopper tot de bevinding dat wie standaardpapier gebruikt, het beste het helderste papier kan kiezen dat hij kan vinden, ongeacht het merk. Aan de andere kant van het spectrum, noteert het blad, kan hooggeglansd papier aanzienlijk duurder zijn bij de printerfabrikanten, zonder daarom beter te zijn dan wat derden zoals Kodak aanbieden (Kodak en Hewlett-Packard werken trouwens samen voor de ontwikkeling van fotopapier). De prijs van hooggeglansd papier ligt hoe dan ook in de orde van 30 tot 40 frank per A4-blad. Enkel wie gecoat papier gebruikt, meent Computer Shopper, kan beter het speciaal voor zijn inkt en printer ontwikkelde merkproduct nemen. ALLE KLEUREN.De kleur verschijnt niet alleen op maar ook in het papier. Gekleurd papier is immers in de mode - zowat alle kleuren zijn toegelaten. Er bestaat zelfs gemetalliseerd papier, dat het in de kerstperiode ongetwijfeld goed zal doen.Voor de meer professionele markten zijn er ook grote formaten. Sommige printers kunnen met breed papier werken (1,25 m), op een lengte van 40 meter. Men kan er banieren op printen, en als de printer ook nog fotokwaliteit kan leveren, kan men posters maken... Andere papiertypes die veel succes hebben, zijn de vellen zelfklevende etiketten. Ze bestaan in afmetingen voor enveloppes, diskettes, cd-doosjes, diepvriesdozen... mogelijkheden genoeg. Avery ondersteunt zijn sterke positie in deze niche trouwens met software voor het printen op etiketten. Een vergelijkbaar product is het voorgesneden papier waarop men persoonlijke naamkaartjes kan afdrukken. Elk vel bevat een tiental kaartjes, die men langs de stippellijnen losmaakt. Ook hier wordt op de thuismarkt gemikt, onder meer dankzij de lage prijs van het papier. Micro Application verkoopt bijvoorbeeld mappen met 300 kaartjes voor ongeveer 600 frank. Dat komt neer op twee frank per kaartje, een prijs waar weinig drukkers tegen kunnen concurreren. Zij hebben natuurlijk andere argumenten: hun papier is beter van kwaliteit (de printerkaartjes die wij hebben getest waren wat te soepel), en een persoonlijke printer kan niet wedijveren met hun professionele systemen. FC/BNL