"Het was niet de bedoeling dat ik me op de koffiebranche zou storten," zegt Eveline Hoorens. "Ik wilde modeontwerpster worden. Na mijn opleiding trok ik naar Londen, maar mijn enthousiasme bekoelde toen ik zag dat ik niet de enige was met die ambitie." In de grote stad zag ze hoe de hippe Italiaanse koffiehuizen floreerden en daarom besliste ze om tóch in de voetsporen van haar voorouders te treden.
...

"Het was niet de bedoeling dat ik me op de koffiebranche zou storten," zegt Eveline Hoorens. "Ik wilde modeontwerpster worden. Na mijn opleiding trok ik naar Londen, maar mijn enthousiasme bekoelde toen ik zag dat ik niet de enige was met die ambitie." In de grote stad zag ze hoe de hippe Italiaanse koffiehuizen floreerden en daarom besliste ze om tóch in de voetsporen van haar voorouders te treden. Grootvader Hoorens kocht in 1928 een koffiebranderij en legde zich toe op de Zuid-Amerikaanse arabica. Het branden van de koffie bleef al die tijd een nevenactiviteit van het landbouwbedrijf. Nu biedt de branderij een fulltime bezigheid aan de hele familie. Vorig jaar bedroeg de omzet van Hoorens 120.000 euro, goed voor zo'n 15 ton verkochte kilo. Toch wil de koffiebranderij kleinschalig blijven. "We willen niet te veel groeien. Dit is een familiebedrijf dat op ambachtelijke manier wil voortdoen." Volgens Eveline Hoorens is die ambachtelijke werkwijze een garantie voor kwaliteit. Hoorens maakt een her en der fel gesmaakte blend van verschillende koffiesoorten. Het geheim voor de smaak ligt volgens haar in het langzaam roosteren. In een roterende trommel wordt 23 kilogram groene koffie in 25 minuten geroosterd. "Ter vergelijking: industriële koffiebranderijen roosteren op drie minuten tijd 180 kilo koffie." Eveline Hoorens stopte haar creativiteit in de huisstijl en het logo van de koffiebranderij. Een vriend-kunstenaar ontwerpt tegen het einde van het jaar nieuwe koffiekopjes. En in de Verenigde Staten ging Eveline Hoorens op zoek naar een verpakking die de smaak van de koffie langer vasthoudt. "We werken nu met ventielzakken, waarbij de koffie na het branden onmiddellijk vacuüm kan worden verpakt. Het ventiel voorkomt dat zuurstof de smaak aantast."Delicatessenwinkels, patisserieën en zuivelhoeves zijn de belangrijkste klanten van de koffiebranderij. De horeca is moeilijker te benaderen. De ambachtelijke koffiebranderij kan niet optornen tegen de grote spelers, die aan de cafés vaak vaak koffiemachines leveren. Van de Economische Raad voor Oost-Vlaamse Streekproducten krijgt de koffiebranderij subsidies voor het organiseren van rondleidingen. Melanie De Vrieze "We willen niet te veel groeien. Dit is een familiebedrijf dat op ambachtelijke manier wil voortdoen."