Elon Musk heeft een ambitieus verloningsakkoord gesloten met zijn geesteskind Tesla. De onderneming is op de beurs 50 miljard dollar waard. Volgens het akkoord krijgt Musk per schijf van 50 miljard dollar aan extra beurswaarde een pakket aandelenopties. Indien Tesla het doel van 650 miljard dollar beurswaarde tegen 2027 realiseert, komt de totale beloning van Musk uit op 50 miljard dollar. Is Musk helemaal gek geworden?
...

Elon Musk heeft een ambitieus verloningsakkoord gesloten met zijn geesteskind Tesla. De onderneming is op de beurs 50 miljard dollar waard. Volgens het akkoord krijgt Musk per schijf van 50 miljard dollar aan extra beurswaarde een pakket aandelenopties. Indien Tesla het doel van 650 miljard dollar beurswaarde tegen 2027 realiseert, komt de totale beloning van Musk uit op 50 miljard dollar. Is Musk helemaal gek geworden? Elon Musk heeft goed begrepen dat je niet rijk wordt via salaris, maar wel via aandelenkapitaal. Hij heeft ook goed begrepen dat, wanneer je er echt in gelooft, opties op aandelenkapitaal het winstpotentieel vermenigvuldigen zonder dat met je eigen risico hetzelfde gebeurt. Hij heeft wellicht nog beter begrepen dan wie ook wat de S-curve van de adoptie van nieuwe technologie is. IN DE KOSMOS regeren universele wetten. Ook het technologie-universum heeft zijn eigen wetten. U kent wellicht de wet van Moore, die stelt dat het rekenvermogen van een computer op dollarbasis elke twee jaar verdubbelt, maar er zijn ook nog andere wetten. De wet van Butters bijvoorbeeld, van toepassing op de capaciteit van optische netwerken, is nog straffer. Hij stelt dat de kostprijs om één bit door te sturen elke negen maanden met de helft daalt. De adoptie van nieuwe technologie volgt steevast een S-curve. In de beginfase, het onderste been van de S, verloopt de adoptie traag. Kinderziekten en conservatisme staan in de weg, maar de grootste hinderpaal is de prijs. De meeste disruptieve innovaties komen van startende bedrijven die niet de middelen hebben om schaalvoordelen voluit te benutten. Veel grote bedrijven zijn in staat tot innovatie, maar niet tot disruptie, vanwege hun inherente logheid, office politics (de wet van Office Politics stelt dat die samenlopen met de omvang van de organisatie) en de begrijpelijke interne weerstand tegen het afbreken van je eigen huis. Daar staat tegenover dat grote bedrijven bulken van de investeringsmiddelen. Wanneer de grote corpcodillen wakker worden, versnelt de adoptie van nieuwe technologie, ze kantelt om het steile midden van de S-curve te beklimmen. Hun massale investeringen decimeren de kostprijs en activeren de wet van Commercieel Succes: wanneer iets nieuws en beters goedkoper wordt dan het oude, dan koopt de consument het nieuwe. Wanneer de nieuwe technologie matuur wordt, topt de S-curve af. ALLES WIJST EROP dat de adoptie van de elektrische auto het eerste kantelpunt van de S-curve nadert. De prijs van lithium-ionbatterijen is de voorbije vijftien jaar met 20 procent per jaar gedaald, maar blijft nog relatief hoog. Elektrische auto's sleuren nog altijd een loodzware batterij mee, wat ze trouwens onveilig maakt. De impact van een botsing is gelijk aan massa maal snelheid, en elektrische auto's zijn zwaar én snel. Tesla bouwt intussen naarstig aan zijn Gigafactory voor batterijen, die operationeel zou zijn tegen 2020. Tesla is niet alleen: tegen 2020 zullen er wereldwijd twaalf van die megafabrieken zijn, want de groten springen ook op de trein. Daardoor zal de kostprijs van batterijen exponentieel dalen, en dan is het hek van de dam. In vergelijking met de auto met verbrandingsmotor biedt de elektrische auto alleen maar voordelen. Hij heeft een veel hogere energie-efficiëntie en is een toonbeeld van eenvoud. Een elektrische auto heeft achttien bewegende onderdelen, versus meer dan 2000 voor de klassieke auto. Dat betekent dat de eerste bijna geen onderhoud nodig heeft en veel langer meegaat, makkelijk meer dan 500.000 kilometer. Het betekent ook dat de productiekosten van de elektrische auto, zodra de kosten en de omvang van de batterij verschrompeld zijn, onder die van de auto met verbrandingsmotor zullen duiken. En dan komen de wet van Commercieel Succes en de versnelling op de S-curve. TESLA ZAL MOETEN afrekenen met de concurrentie van de grote auto- en batterijproducenten, maar het heeft als pionier de kans zijn voorsprong vast te houden. Tesla wedt ook op een ander paard, dat van de captatie en de opslag van zonne-energie. De kosten van fotovoltaïsche cellen volgen de wet van Moore en zijn fenomenaal gedaald. Het gebruik van zonne-energie staat ook voor zijn kantelpunt op de S-curve. Hij is nog zo gek niet, die Elon Musk.